Wednesday, 30 November 2016

LAGU RAHSIA SUDUT HATI.. KHAS UNTUK SAHABATKU ..

Assalam semua ..

Orlylove nak tujukan sebuah lagu yang bertajuk RAHSIA SUDUT HATI kepada semua SAHABAT ORLYLOVE... Setiap kali Orlylove dengar lagu ini dan menghayati bait-bait lagu yang indah ciptaan Azmeer ni.. orlylove akan menangis.. bukan aper sebak mengenang bait-bait lirik yang dicipta oleh Tan Sri Annuar Musa ini amat terkesan dengan kehidupan Orlylove.

Di sudut hati nurani Orlylove.. mahukan semua yang tahu perjuangan Orly bukan kerana ORLY SUKA untuk memperjuangkan .. TETAPI.. PERJUANGAN Orlylove ini adalah WAJIB untuk ORLYLOVE pertahankan demi AGAMA, BANGSA DAN NEGARA!!!... Allahuakbar..

Perpijak dibumi yang nyata.. Orlylove tetap akan teruskan sehingga apa yang diperjuangkan mencapai kemenangan yang HAKIKI.

Sama-samalah kita hayati Lagu baru ini..


LIRIK 

LAGU RAHSIA SUDUT HATI 


Ikhlas budi ditaburi 
Tak mungkin semua dapat memahami 
Niat suci terpaksa dikaburi 
Demi menjunjung amanah nan murni Ketika susah sabar dicerca 
Dalam senyum terselindung rasa duka 

Kala dihina...pahitnya ku telan sendiri 
Pengorbanan ini rahsia sudut hati 
Suatu hari pasti semua akan fahami 
Ku pecahkan ruyung Biar sagunya... 
Bersama...semuanya yang merasa

Komposer: Azmeer 
Lirik: Tan Sri Annuar Musa 
Penyanyi: Liza Hanim


Wednesday, 23 November 2016

CARA TERBAIK IBU MENGANDUNG NAK DAPAT TEMPAT DUDUK DALAM LRT -PALING BERKESAN

Assalam semua.. Orlylove terpanggil untuk share kaedah yang selama ni.. Orlylove lakukan ketika menaiki perkhidmatan awam seperti LRT... Naik kesian tengok kerenah ibu2 mengandung yang meroyan siap kasi VIRAL di internet.. sebabkan tak dapat duduk dalam LRT. 

Cek bukan tak kesian pasal orang2 yang mengandung ni.. cuma KITA ORANG TIMUR memang tak suka bising2.. meminta2 tapi.. belakang siap meroyan.. kenapa orang tak kasi aku duduk.. 

Weiii.. aku mengandungg ler.... weiii..korang tak nampakkkkk ker.. weiiii.. korang nak aku pengsan ker ..aku berdiri niiii.. weiii..baby aku dah tendang2.. nak dudukkkkk ni.. weii.. hihi.. (aku pernah mengalami nyer dulu... )

INI GAMBAR LAMA TAU.. huhu.. rindu lakk nak mengandung lagi.. tapii.. STOP !!!!.. IN THE NAME OF LOVE.. hehehe.. 



Ok .. back to masalah yang dihadapi dengan semua IBU MENGANDUNG YANG TERASA terseksa apabila korang tidak diberi tempat duduk dalam PERKHIDMATAN AWAM... 

Korang kena jelaskan YANG KORANG NI MENGANDUNG.. Maksud akak.. TUNJUK LER PERUT TU ketika masuk dalam LRT tu.. dalam situasi kalau perut korang dah nampak tetapi orang buat2 tak nampakk korang kena ler.. buat TINDAKAN DI BAWAH.. 

CARA NAK DAPAT TEMPAT DUDUK DALAM LRT

* BERANIKAN DIRI TEGUR.. "BANG/ KAK..kasi saya duduk boleh..???"SAYA MENGANDUNG... 
* Gosok2 ler.. perut korang yang COMEL Tu.. Kalau GOSOK LAMA2 tapi..masih tak ada orang kasi.. dudukk.. 

* KORANG pakailer.. baju yang KETAT tang PERUT.. sebab ada ajer perempuan ngandung yang perutnya.. tak besar sangat... ala2 bola bowling ajer.. kalau pakai baju besar..memang orang tak nampak... 

* Korang bengkokkan sikit badan tu.. tonjolkan perut tu sampai terkena kepala orang yang duduk dan buat2 tidor tuu.. tonyoh2 sikit.. kasi mereka rasa baby dalam perut tu..hehehe.. sure mereka yang duduk tu.. happy dan say hi to your baby gegege.. 

* KORANG BUAT2 ler.. pengsan.. akhir kata hehehe.. kalau dah terukk sangat nak duduk tak dapat kann.. hehe.. 



AKU NAK CADANGKAN KEPADA PIHAK LRT MALAYSIA.. 

LETAK BUTANG TEPI KERUSI .. dalam LRT .. yang membolehkan penumpang yang memerlukan tempat duduk.. menekan BUTANG tersebut... PREEEEETTTT.. so.. bila bunyi itu kedengaran..orang yang duduk ..buat2 tidor tu.. akan tersedar dan tengok2 ler.. kanan kiri saper yang mengandung.. orang tua.. dukung kanak2.. macam tuu.. ler.. 

INI AJER ajaran nya untuk RAKYAT MALAYSIA yang tak paham tuuu.. huhu.. 



Kalau siapa yang biasa naik LRT di MALAYSIA.. korang akan nampak SIGN dah disediakan oleh pihak Prasarana yang TEMPAT DUDUK INI KHAS UNTUK : 


Kalau korang perasan ler.. orang yang naik LRT dia dapat duduk.. dan dia TERUS TIDUR...korang jangan ler.. pikir dia sengaja.. bersangka baik dengan semua orang.. mungkin mereka benar2 letih.. dalam LRT tu ler.. time mereka rehat.. so.. kalau kita perlukan tempat duduk disebabkan kita memang tak larat nak berdiri.. korang GUNA KAEDAH yang Orlylove kasi di atas.. KUATKAN SEMANGAT.. kalau tepuk2 tak kasi jugak.. orang yang sebelah tuw.. sure kasi korang duduk.. 

ini gambar sign untuk lrt putra Malaysia... 


Tapi.. kalau dah nampak macam ni.. masih orang buat dekkk.. tak nak kasi duduk aku  panggiil orang tu .. DUNGU BODO TAK LEH NAK AJOR.. huhu



Itu bab IBU MENGANDUNG... APA NASIB kalau kita ni orang tua.. yang dah ada uban banyak tu.. korang pikir2 ler.. nak kasi duduk ke tak.....?? tak kira lah apa bangsa pun.. kalau kita nampak orang tua..kasi ajer ler.. duduk.. 



NASIB kita bukan macam negara-negara yang macam ni.... penuh sampai melimpah ruah keluar gerabakk.. huhu.. Syukur ajer ler.. 






Tak payah ler.. kita nak jadi wartawan untuk buruk2kan orang lain dengan memVIRALkan muko yang tak nak kasi duduk.. kita kena berlapang dada.. dengan kehendak ALLAH... in sha Allah...kalau kita tahu HAK KITA.. Allah akan bantu.. Buat ajer LANGKAH2 yang ORLYLOVE sarankan di atas.. hehe.. KITA BANGGA JADI WANITA MENGANDUNG.. KITA ADALAH OKU..ketika MENGANDUNG.. huhu

Satu lagi SITUASI.. Orlylove selalu gak terkena.. pasal .. memberi duduk kepada orang yang bukan hak.. seperti.. 

- Perempuan tu memang buncit. hihi.." KAK nak duduk??? hehe.. lepas tu.. awekksss tu  cakap.. "EH.. tak aper.. saya tak mengandung.. " wakkakkkaa.. lepas tu.. awekss. tu.. akan tengok perut dia.. 

dah sure.. dalam hati... sedang mencarut pasal PERUT dia.. lepas tu.. sampai opis atau rumah .. dok menggoogle ler.. produk kasi perut KEMPIS hhehe.. siann.. hehe.. 

Wasalam.. Love You All..Muah.. 

Friday, 18 November 2016

Demonstrasi adalah budaya Dato' Sri Anwar Ibrahim

Monday, 14 November 2016

ORANG TUA-TUA SUKA REKA MITOS UNTUK MAKANAN. KENAPA YEK?

Assalamualaikum.. semua.. Orlylove teringat kata2 orang2 tua yang banyak memberi ajaran yang baik kepada kita dari kita kecil.. kebanyakkan apa yang mereka katakan ada kebenaran secara tidak sengaja sebab perkara yang mereka katakan itu menjadi kenyataan apabila mereka melakukan perkara itu berulang kali.. contohnya.. pantang larang MAKANAN .. 


Adakah semua yang mereka katakan ini mitos atau kebenaran.. 



Korang pernah tak dengar apa yang hakaq nak citer dibawah.. :- 



MITOS : 



* Perempuan tak elok makan tembikai NANTI SEJUK PERANAKAN DAN kemaluan akan banyak AIR (hehehe.. geli nak cakap.. tapi ni mitos yang orang tua2 dulu cakap.. bukan Guehh.. hehe.. )



KEBENARAN 



Tembikai mempunyai banyak kebaikan.. Tembikai juga baik untuk kulit anda kerana ia mengandungi vitamin A, sejenis nutrien yang diperlukan untuk membuatkan rambut anda lembap serta sangat diperlukan untuk pertumbuhan semua tisu badan, termasuk kulit dan rambut.. 



Mengurangkan Berat Badan Dan Lemak

Membantu Penghadaman
Kulit Yang Sihat
Mengurangkan Sakit Otot
Mencegah Kanser


Baca selanjutnya di sini 




MITOS : 



* Makan Ubi, badan akan berangin (masuk angin) 



Kebenaran ada dikalangan orang yang makan ubi rebus,, kerepek ubi akan terasa banyak angin di dalam perut mereka.. mereka akan rasa SEBU.. rasa macam keras perut dan rasa macam badan tak sedap.. itu separuh orang sahaja.. 



KEBENARAN 



Ubi kentang.. dan Ubi kayu banyak khasiatnya.. antara kehebatan UBI KENTANG adalah.. 


FAKTA TENTANG KENTANG:

✹ Jumlah lemak ubi kentang adalah di bawah paras 25 peratus. Di samping itu kentang membekalkan kabohidrat kompleks manakala kandungan kalorinya adalah rendah. Maka sebab itulah kentang dikenali sebagai bahan makanan yang bebas kolestrol.
✹ Kentang terdiri daripada pelbagai warna antaranya ialah merah, biru, ungu dan perang. Kepelbagaian warna ubi kentang membuatkan ia mengandungi pigmen anthocyanins yang merupakan agen antioksidan hebat dan membantu melindungi serangan penyakit.
✹ Hasil kajian yang telah dibuat menunjukkan salah satu sumber makanan yang kaya antioksidan dalam diet manusia adalah ubi kentang.
✹ Dalam piramid makanan, dua biji ubi kentang bersaiz kecil sama dengan satu mangkuk nasi, dua keping roti dan satu setengah mangkuk mi.
✹ Hidangan ubi kentang bukan hanya kentang goreng seperti yang diketahui menjadi sumber lemak, meningkatkan kolestrol, menyebabkan risiko darah tinggi dan penyebab obesiti. Hakikatnya, bukan ubi kentang yang menentukan sama ada ia baik atau buruk untuk kesihatan. Yang penting bagaimana ia disediakan untuk dimakan.
✹ Bagi menikmati khasiat sebenar ubi kentang, anda boleh menghasilkan hidangan seperti kek coklat kentang atau sup berkrim kentang. Olahannya perlu tepat agar ia membawa kebaikan kepada kesihatan.
✹ Ubi kentang tidak menggemukkan. Mentega atau krim yang dicampurkan ke dalam makanan atau cara memasak ubi kentang yang memberikan tanggapan salah bahawa makanan itu boleh menyebabkan masalah berat badan.
✹ Sebiji kentang bersaiz sederhana (kira-kira 150 gm) yang dikukus dan dimakan dengan kulitnya, memberikan sehingga 48 peratus daripada pengambilan harian vitamin C yang disyorkan untuk seorang individu.
KELEBIHAN UBI KAYU
Ubi kayu merupakan sumber karbohidarat ketiga terbesar di dunia dimana ianya menjadi hidangan lebih kepada 500 juta penduduk dunia secara keseluruhan. 
Ubi kayu juga mempunyai kandungan mineral seperti kalsium, serat diet, besi, manganese, fosforus, potasium, vitamin B6 dan vitamin C. 
UBI KAYU JUGA berfungsi untuk megurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser usus dan juga membantu mengawal diabetis. 



MITOS : 

* Tak boleh makan Mee ketika perut kosong.. nanti perut masuk angin


KEBENARAN 
Kebanyakkan orang yang memulakan sarapan pagi mereka dengan hidangan MEE KUNING dengan cara menggoreng atau merebus.. akan terasa wujudnya angin dalam badan mereka.. ini disebabkan ASID yang digunakan untuk menghasilkan mee tersebut.. 

Sering kali kita mendengar mee kuning di campur dengan asid borik untuk memastikan mee kuning lambat rosak. Asid borik tidak dibenarkan /diharamkan semasa membuat mee kuning kerana asid borik akan menyebabkan barah.Seperti yang dinasihatkan olehBahagian Kawalan Mutu Makanan , Kementerian Kesihatan Malaysia , cara untuk mengesan sama ada mee kuning yang berwarna keemasan,adalah dengan menyediakan secawan air serbuk kunyit dan rendamkan mee kuning kedalamnya.Sekiranya mee tersebut mempunyai asid borik, mee akan bertukar menjadi warna merah@mee darah.

 Tetapi untuk menghukum mee kuning yang mengandungi asid borik dengan meremdam dengan air serbuk kunyit adalah kurang tepat dan tidak adil.Kadang-kadang mee kuning akan menjadi merah disebabkan kealkian pH 14 yang tinggi dan bukannya disebabkan oleh Asid borik. Kealkalian mee yang tinggi adalah hasil penambahan air soda ( Natrium Bikarbonat ) semasa pemprosesan mee untuk mendapat tekstur yang diingini.

Air soda dalam mee ini akan bertindak balas dengan kunyit/rempah (yang mengandungi kunyit ) yang ditambah semasa masakkan akan menyebabkan perubahan warna kepada mee iaitu dari warna kuning kepada warna merah.Jika bahan berasid seperti cuka ,sos tomato dan sebagainya ditambah semasa masakan , warna mee yang merah akan bertukar menjadi warna kuning. Kesimpulannya mee tersebut selamat dimakan ,perubahan warna adalah disebabkan tindak balas hasil kandungan air soda dalam mee yang tinggi.




MITOS : 

* Wanita lepas bersalin tak elok makan LAKSA 

KEBENARAN 

LAKSA dari perlis ke.. LAKSA dari JOHOR ker.. LAKSA dari Sarawak ker.. semua bedal.. sebab kalau dah hantu laksa.. hihi.. tetapi.. kalau korang nak tahu.. laksa mengikut negeri berbeza cara pembuatannya.. contohnya.. Laksa utara dihasilkan dari Tepung BERAS.. tetapi kenapa LAKSA dikelaskan makanan SEJUK.. 

Sebab #1: Cara Pembuatan Laksa


Laksa ni dikatakan sejenis makanan yang sejuk. Bila sejuk ia akan menyebabkan urat dalam badan wanita kembang, boleh jadi penyebab demam urat. 

Sesetengah orang mudah terkena demam urat apabila makan makanan berjenis sejuk ini. Badan akan rasa sejuk menggigil tiba-tiba sehingga terpaksa ketap gigi hingga rasa sakit kepala.

Menurut bidan tersebut, laksa dikatakan sejuk kerana cara pembuatannya.


Pertama, beras dimasak, dilenyek dan dibentuk menjadi laksa. Kemudian ia dikeringkan, dan kemudian ia dimasak semula jika hendak dimakan(buat sup, laksa berkuah).

Cara pembuatannya mirip nasi yang dipanaskan banyak kali. Menurut bidan ini lagi, oleh kerana inilah kandungan ANGIN dalam laksa sangat tinggi. 

Sebab itulah ketika berpantang, nasi yang hendak dimakan oleh ibu berpantang tidak boleh nasi yang dipanaskan semula supaya dapat mengelak dari terkena bentan.

Ada pendapat mengatakan, jika nak makan juga, laksa tersebut seeloknya yang dibuat sendiri dari beras.

Ida pun baru tahu perkara ni. 
Siapa di antara reader juga baru tahu ilmu ni? Angkat tangan. Hihi



Sebab #2: Daun Kantan


Dalam blog bidan tersebut, tiada yang menyatakan secara spesifik berkaitan mengapa daun kantan menjadi sebab kuah laksa itu tidak boleh dimakan, tetapi Ida tertarik dengan satu komen ni.


Menurut wanita yang komen ini, nenek dia kata bunga kantan dilarang makan kerana sifat bunga kantan membesar macam jantung pisang. Orang dulu-dulu tidak mahu peranakan wanita mengembang kerana makan kuah laksa yang ada daun kantan.

Ada pendapat mengatakan bunga kantan mempunyai bisa dan panas, tidak sesuai untuk wanita yang baru lepas bersalin.


MITOS : 

* Tak elok makan tengkok AYAM.. nanti kepala TELENG.. 

KEBENARAN 

Ni yang aku PIKIR LOGIK ler.. korang bayangkan kalau TENGKUK ayam tu..ada satu.. so.. nak berebut dengan 10 orang anak.. hehe.. dah tentu ler.. omaknyer nak bahagian tengkuk tu.. kalau situ ler.. bahagian kulit.. lemak yang paling sedap.. kepada siapa yang suker.. hehe.. bab kepala TELENG tu.. dah ciptaan ALLAH.. 101% tak ada kene mengena dengan tengkuk ayam.. hokeyy.. 




MITOS : 

* Tak elok MINUM TEH .. sebab nanti ANGIN


KEBENARAN 

Teh..Angin.. kalau macam tu.. orang jepun.. orang cina.. orang putih yang minum teh panas di negara mereka tak lak mereka komen teh banyak angin.. tetapi.. banyak rungutan di MALAYSIA ajer. aku rasa hehe.. padahal...teh dikenali dengan bahan yang antioksidannya.. rasanya.. kalau minum minuman sejuk mungkin banyak punca angin.. tetapi.. kalau layan teh panas.. kurang rasa angin.. tetapi KAFEIN yang ada dalam daun teh adalah punca besar kenapa ada orang yang kurang selesa apa bila minum TEH..  

Khasiat Minuman TEH.. 

Teh adalah minuman yang mengandung kafein, sebuah infusi yang dibuat dengan cara menyeduh daun, pucuk daun, atau tangkai daun yang dikeringkan dari tanaman Camellia sinensis dengan air panas. Teh yang berasal dari tanaman teh dibagi menjadi 4 kelompok: teh hitamteh oolongteh hijau, dan teh putih.
Istilah "teh" juga digunakan untuk minuman yang dibuat dari buah, rempah-rempah atau tanaman obat lain yang diseduh, misalnya, teh rosehipcamomilekrisandan Jiaogulan. Teh yang tidak mengandung daun teh disebut teh herbal.
Teh merupakan sumber alami kafein, teofilin dan antioksidan dengan kadar lemak, karbohidrat atau protein mendekati nol persen. Teh bila diminum terasa sedikit pahit yang merupakan kenikmatan tersendiri dari teh.



MITOS : 

* Jangan makan tongkeng ayam nanti jadi Mulut macam MURAI 




KEBENARAN 

"Makan leher ayam nanti bersanding kepala teleng yam,

Makan tongkeng ayam nanti mulut tak reti diam.."
Bait-bait lagu Jalil Hamid.. hehe.. 

Sebenarnya.. tongkeng ayam tinggi dengan lemak.. dannnn lemak tuuuu paling sedapp kalau dimakan.. kenyal2.. dan manis.. hehe.. bila dah jadi sate.. perghhh.. so.. korang bayangkan kalau dalam seekor ayam.. hehe.. ada satu ajer tongkeng.. hehe.. sure ler.. mak2 kita nak bahagian tu.. so.. tak nak kasi orang lain ambik.. kena ler.. cakap.. saper makan tongkeng ayam nanti mulut POKPEK..POKPEK..macam murai gegege,, 

Tetapi.. Tongkeng ayam tinggi kolestrol.. so.. tak elok makan selalu.. dan banyak.. :P.. 


MITOS : 

* Jangan makan telur ketika luka.. nanti luka gatal dan BERNANAH


KEBENARAN 

Aku pernah terjumpa seorang lelaki yang bekerja dengan pihak hospital.. dia berkaya.. :"Kak .. kalau luka ada nanah.. lagi cepat sembuh.. sebab nanah tu ayang akan buat luka cepat baik.. " aku pun berkata.. YER KER? pelik lah pulak.. tapi.. kalau makan protein tinggi boleh sembuhkan luka dengan cepat.. 

Protein akan bantu cepatkan kesembuhan luka dan isi baru yang nak tumbuh. Sumber protein daripada makanan ialah produk tenusu, ikan, ayam, soya, daging dan sebagainya. Makanan yang kaya dengan Vitamin A. Antaranya adalah telur.. 
so.. jangan takut makan telur ketika luka.. :P





Saturday, 12 November 2016

PERGI PARLIMEN JUMPA KENGKAWAN.. HEHE..

Assalamualaikum.. Happy Orlylove harini sebab 1st time dalam hidup dapat kaki ke Parlimen Malaysia.. hehe.. orang kampung dari kecik ada lawatan ke parlimen.. kita dah beso panjang baru nak dapat kesempatan menjejakkan kaki.. hehe.. selama ni dapat pegang ajer gambar parlimen yang ada dalam duit syiling 50sen lama hehe. sekarang ni.. REAL weii. REAL.. depan mata.. hehe.


Orang Kata.. 

Nak jadi baik.. kawan dengan orang baik-baik
Nak jadi warak.. kawan dengan orang warak-warak.. 
Nak jadi Jutawan .. kena kawan dengan geng jutawan.. 

Tapi.. aku pilih untuk jadi Memimpin.. so.. kena carik ler.. pemimpin-pemimpin untuk kita kawan.. 
so.. langkah pertama adalah menjejakkan kaki ke PARLIMEN.. hehe.. 

Awesome.. beb.. memang cool.. sebab aku berdepan dengan idola aku.. 

Tan Sri Datuk Seri Panglima Haji Annuar Musa


Banyak juga perkara penting yang kami bualkan.. dan aku rasa .. dia antara pemimpin Malaysia yang tidak GILA JAWATAN.. pandai tahu mana penting dalam hidup.. terbaik .. ayahanda.. :P.. 

lepas ni.. korang layan ler.. gambar aku dengan geng2 yang hadir sama,,. hokey.. aku kenalkan.. member hakak.. Ija.. Hanis.. Alif.. dan Ashraf.. 

sebelum berangkat ke parlimen kita bergambor dulu.. hehe.. 


pantang dapat peluang bergambor.. sure klik.. hehe.. 


today I merah hitam you..hehe.. 

kenangan dihadapan pintu masuk parlimen Malaysia.. 


depan dewan rakyat dewan negara.,,wajib ni gegeg.. 


OMG.. mak jemah dah dompokk hehe. nak kena workout ni.. tak leh jadi.. tak leh jadi.. hehe. 


panas-panas pun jadi.. hehe.. 



kita selfie dulu.. 


Bersama Datuk Seri Panglima Abdul Azeez bin Abdul Rahim.. 


ok.. kami berlima harini.. Ashraf..Alif.. Yusniza Yusof.. Hanis dan Hakak ler.. 

Cuba korang perhatikan kawan hakak.. si ALif tu.. ada mirip Faizal tahir takk.. macam kan.. hehe..muda lagi orangnya.. baik budak nya.. single.. lagi kot.. hehe.. 



JANGAN PANDAI HENTAM AJER.. KO NAK URUS KEWANGAN KELUARGA PUN ADA BUDGET.. NI KAN PULA KERAJAAN..

Assalamualaikum... 

Budget 2017 telah dibentangkan dan di LULUS kan oleh jemaah menteri di Parlimen.. tetapi kerisauan orang awam terhadap kewangan Malaysia amat membimbangkan.. tapi kalau uols chills.. ambik secawan kopi.,. sambil dapatkan 2-3 bijik donut.. perghh.. relekkk ajer 

kita dengor dan hadam apa yang Menteri Kewangan ni nak kasi tau.. lepas ni.. sure korang releks sikit ler.. tak takut sangat.. hihi.. apa daaa.. makcik jemah tunjuk terror paham kira2..tapi.. baru dengor PM bentang budget.. macam duit dia lakk yang kerajaan ambik nak guna.. relekkk.. jangan macam tu.. 

kita sebagai rakyat.. kena sokong usaha kerajaan untuk membangunkan Malaysia dengan cara terbaik.. bukan PM sorang yang buat kerja.. ramai cerdek pandai dibelakang PM..so.. jangan nak hangin tak tentu pasal naaa.. 

JOM LAYAN.. 






Monday, 7 November 2016

CARA KEKALKAN SIFAT POSITIF DALAM DIRI CARA ORLYLOVE.. JOM AMAL..

Dahulunya.. ORLYLOVE memang kurang POSITIF orang nya.. huhu.. tetapi lepas satu2 perkara kita belajar.. teladani.. kita menghargai DIRI.. baru saya tahu bagaimana seorang yang POSITIF dalam diri menjadi MULIA di sisi ALLAH S.W.T.. 

Dahulunya.. sayalah orang yang paling suka menghentam KERAJAAN 
Dahulunya..sayalah orang yang paling suka merasa rendah diri dengan kehebatan orang lain.. 
Dahulunya sayalah yang selalu rasa HIDUP ni susah.. tetapi... bila kita cuba kekal POSITIF.. Alhamdulilah.. segalanya berubah.. 

Bukan saya kata saya HEBAT tetapi.. 
sama-sama kita BERUBAH MENJADI MANUSIA HEBAT.. semuanya Kerana Allah S.W.T.. 

APABILA melihat orang lain lebih.. dan KITA akan rasa kekurangan kita.. so.. 
KITA cuba UBAH DiRI dari berlumba dari MEMBENCI DIRI . tetapi.. kita usaha untuk mengubah kedudukan kewangan kita... itu yang ORLYLOVE LAKUKAN.. 

UNTUK KEKAL POSITIF.. 

SEGALA yang kita PIKIR ITU MASALAH .. kita tukar kepada CABARAN
Segala yang kita PIKIR itu kekurangan .. kita cuba atasi segala KEKURANGAN
Kalau kita rasakan diri kita SUNYI.. kita tiada kawan.. kita berboraklah dengan ALLAH.. sebab HANYA ALLAH sahaja yang boleh dengar segala keluahan kita.. 

Kalau dok pung pang.. keluh macam2 dengan member .. bosan gak mereka.. nanti kita pulak yang diburukkan.. sebab manusia ni.. rambut sama HITAM.. hati lain2.. 

Sama2lah kita UBAH diri kita ke arah yang terbaik. 


Salam Sayang buat SEMUA.. KEKAL POSITIF.. nanti Allah dekatkan diri kita dengan perkara-perkara yang POSITIF.. Segala kekurangan yang ada dalam kehidupan kita adalah berpunca dari diri kita sendiri.. TUKAR..UBAH dan CHANGE.. huhu.. 



Baca hadith sahih di bawah untuk kita KEKAL POSITIF.. 

Thursday, 3 November 2016

MALAYSIA 4 ALL .. JOM INSTALL FREE APPS... Free Weii..

Kepada yang suker benor percaya kepada perkara-perkara yang kurang SAHIH .. JOM kita Install Apps terbaru yang boleh merungkai kenyataan yang kurang BIJAK atau kurang SAHIH .. di MALAYSIA ni.. 

Cara dia senang ajer.. 

Handphone uols semua kena ada Google Play Store.. dan carik MALAYSIA4ALL.. 




Follow this app for real and accurate news on Malaysia's politics. Get the real stories behind every sensational issue on Malaysian politics.
Key features:

1. Newsfeed containing videos, infographics, articles and interviews on the latest topics;
2. Share to your social media on any interesting facts and materials;
3. Participate in public survey for better Malaysia; and
4. Share your comments to the app admin.
Saya sudahh.. ANDA BILA LAGI.. JOM Install .. 



PELUANG DATANG SELEPAS WUJUDNYA MASALAH.. JOM TUKAR!!!!.. GORENG TANPA MINYAK

Assalamualaikum.. Malaysia sekarang telah dilanda Sindrom PANIK tentang kenaikan HARGA barangan.. 

Tapi tanpa kita sedar.. MASALAH yang kita hadapi.. MENJADI PELUANG BESAR untuk orang lain lebarkan PERNIAGAAN mereka.. yang selama ini  orang tidak perasan.. 

Negara lain telah lama menggunakan makanan sihat .. mereka menggunakan minyak ZAITON.. minyak jagung.. minyak sayuran .. yang lebih sihat katanya.. tetapi.. kat MALAYSIA ni.. semua minyak tersebut mahal.. so.. altenatifnya.. wujudlah mesin2 memasak cara PINTAR.. boleh menggoreng TANPA Menggunakan MINYAK atau.. penggunaan MINYAK yang terlalu SEDIKIT.. contoh seperti barangan di bawah :

Walaupun harga alatan ini mahal.. kalau kita bahagi kepada tahunan .....kalau kita bahagi kepada kurangnya SAKIT yang datang apabila kita terlebih MAKAN makanan BERMINYAK.. memang JIMAT.. hehe.. 

Saya bukan penjual.. alatan canggih ni.. tetapi.. saya suka kalau saya jadi AGENT jualan mereka .. :P hehe.. 

korang nak carik semua alat canggih ni.. gi melangkah ke shopping mall terdekat.. carik ler..tenangkan fikiran dengan jalan2 bawak anak enjoy.. dari pikir masalah BARANGAN MAKIN NAIK.. hehe... 








Trio ni akak suker.. sebab MURAH dan sama POWER dengan jenama MAHAL.. :P

MINYAK MASAK PALING MURAH DIPASARAN.. RM0.70 sen.

Pada hari MENTERI mengumumkan bahawa HARGA minyak masak botol tanpa subsidi akan naik.. pada 1 nov.. saya sudah pergi membeli dengan harga RM13 untuk 5kg sebotol....

dari tarikh 1 november sehingga harini.. saya masih sayang nak gunakan minyak masak HARGA LAMA... masih tidak terusik minyak masak HARGA lama tu.. dalam BOTOL bertutup.. hihihi

Macam sayang sangat nak guna.. sebab itu kenangan saya untuk MINYAK MASAK HARGA MURAH DALAM BOTOL.. huhu..

JOM kita KIRA berapa harga MINYAK MASAK sebulan untuk kegunaan kita di rumah kalau kita masak TIAP2 hari.. kita KIRA PURATA semua jenama ler..
5kg dengan harga RM21 dan saya tanya member yang masak menggunakan minyak masak setiap hari selama sebulan..

RM21/30 hari = RM0.70 sen SEHARI,..

so..kalau sebuah keluarga guna 2 botol besar MINYAK MASAK korang kali ler.. 2 baru RM1.40 sehari.. duit minyak masak kita..
itu maksud nya.. kalau harga MINYAK MASAK lagi murah dari mineral Water.. betoi ler.. sebab sebotol mineral water hakak beli RM1 kat guardian.. paling murahhhh tuu.. tapi.. minyak masak baru RM0.70.. sape murah..?? MINYAK MASAK atau mineral water... hehe..
jangan marahhh haaaaaaa.. ceria2kan hari anda dengan amalkan makanan sihat.. :P