Tuesday, 8 October 2013

Kenapa 'AIS'? Kelebihan AIS BATU .. Orang utara kata Ais Ketoi..

Kenapa AIS? Ini lah persoalannya.. 

Cuba korang tengok gambar ais ni.. sure terliur tak sabar nak buat air sejuk yang nyaman dan segar menggunakan ais.. kan?.. pergh.. sejuk membasahkan tekak di kala panas terik menyucuk muka dan kepala.. hehe.. 


Orang tua-tua kita melarang kita memakan ais batu atau orang Utara panggil " ais ketoii"..tapi kenapa?..itu ler.. yang kita soal..tapi setiap kali orang tua cakap jangan .. lagi kita ambil dan makan.. 

Aku lak .. pantang orang gigit ais depan aku.. sure aku hanginn.. suruh jangan gigit.. sebab setahu aku .. nanti akan rosak kan gigi.. itu yang aku rasa.. ngilu bagai.. tapi.. apakan daya .. benda yang kita benci tu ler.. yang kita dapat..

Aku di temukan jodoh dengan lelaki yang suka sangat gigit ais.. korang tau ..macam mana orang yang aku cintai ni gigit ais?.. lepas habis air di sedut .. ais yang tinggal dalam gelas tu..ler.. kegemarannyer.. sambil borak2.. mulut berbunyi.."krok..kriuk.. krok.. kriuk.." ..Hey .. rimas ler.. aku akan cakap.." Jangan ler.. gigit ais.. nanti gigi rosak".. tapi.. apakan daya .. 

Masa berlalu terlalu pantas.. bukan sahaja suami tercintaku yang suka gigit ais.. aku dikurniakan cahayamata dan sekarang semuanya membesar bagai johan.. ALAMAK.. terkenan aper korang semua ni.. aku tak ajar pun gigit ais.. tapi.. sejak anak gegirl ku mempunyai gigi.. dia akan meminta ais untuk di makan.. mula2.. saje2 kasi.. seronok tengok muka diorang biler sejuk2.. kat mulut.. tapi..dah jadi habit.. aku pelik.. gak.. tabiat ni.. sebab aku dan hubby tak ajar diorang untuk kelas "memakan ais"..tetapi.. semua anak-anak ku .. suka makan ais dari habiskan air dalam gelas mereka.. nak marah pun tak guna.. sebab dah itu yang mereka suka.. aku pun mula menggoogle.. sebab takut ada masalah berbangkit..kemudian hari tentang ais.. 

Sekarang.. aku lak yang hantu ais.. hehe.. pagi-pagi kalau dapat.. air kopi ais.. pergh.. sejuk perut.. huhu.. lawak nyer.. anak-anak aku setiap satu ada rahsia air berais.. yang aku pun tak tahu kenapa ianya.. terjadi begitu.. adakah ketentuan Allah S.A.W atau aku sendiri reka..hehe.. 

kalau korang nak tau.. ni kisah lawak untuk hidup aku la.. time mengandungkan anak-anak aku.. 

Anak pertama - aku suka sangat minum soya sejuk dari peti sejuk.. keluar2 anak aku putih melepak.. hehe.. 

Anak ke dua - aku suka sangat minum kopi ais.. siang malam kopi ais.. keluar2 anak aku sawo matang .. rambut pun .,. warna perang2 kopi.. ehhe.. 

Anak ke tiga -  Aku suka layan air milo ais.. kaw kaw.. nyer.. siap..tiap2 pagi aku akan order dekat budak perempuan yang aku suka dia bancuh time kat opis aku dulu.. sedap.. pekat terasa milo nyer.. pergh.. 

Anak ke empat - Disebabkan anak-anak aku warna warni mengikut.. air..kegemaran.. aku cuba anak ke empat aku pelbagai air kegemaran.. kejap.. Milo ais.. kejap Soya ..kejap Kopi ais.. hehe.. ini ler.. peel orang mengandung.. seronok nyer.. mengandung.. haven..huhu.. 

"Apa pun warna kulit anak-anak.. aku.. diorang tetap anugerah terbaik untuk aku dan hubby.. apa yang penting sekarang.. tugas aku dan hubby untuk membentuk salsiah mereka untuk jadi yang terbaik.. insyaallah..  " 


Apa yang aku jumpa .. ni.. amatlah menggembirakan mereka..ini lah hasil yang aku jumpa..

Rahsia Kelebihan Ais

Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia. Banyak sungguh fakta kelebihan ais. Secara ringkasnya berikut ialah fakta kelebihan ais:

1. Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa. ( ini betul.. kalau anak -anak aku tak leh tido.. aku mandi kan mereka.. kasi wangi.. siapkan sebotol susu ..setiap sorang....lepas tu.. lelap dah..)

2. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang. 

3. Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini. 

4. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. 

5. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya. 

6. Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. 

7. Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. ( ini amalan aku dan anak-anak .. makan ais krim ketika batuk.. dan sakit tekak.. boleh melekakan tekak mereka..walaupun orang tua-tua cakap..jangan makan ais krim .. kang batuk..hehe..)

8. Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. 

9. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. 

10. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan. 

11. Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. 

12. Air sejuk dalam cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. 

13. Air suam dengan cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh. 

14. Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit. 

15. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. 

16. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan. 

17. Air sejuk akan menguatkan tulang bayi. (dari hari anak aku di lahirkan.. aku akan mandikan dengan air sejuk suhu bilik..hasil nyer.. anak aku tegak bila di dukung.. walaupun usia baru 2 minggu..mula2 mereka akan jerit2 ler.. sikit sebab sejuk.. tapi.. lama2.. dah seronok..sejuk.. layan jer.. bila badan dah segar.. tidur pun lama...) 

18. Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan. 

19. Air sejuk dalam ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan. 

20. Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh. 

21. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar. 

22. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang. 

23. Air sejuk lebih stabil molekul atomnya. 

24. Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk. 

25. Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil. 

26. Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan. 

27. Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. 

28.Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. 

29. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut. 


Aku tau ada 1 klinik perubatan yang menggunakan AIS sebagai medium rawatan mereka..cuba korang klik sini : http://pusatrawatancvt.lot.my/  

__________________________________________________________________________________


"Rasullullah berkata minuman yang terbaik di dunia ini adalah air Minuman Manis dan Sejuk 




Aisyah (ranha) meriwayatkan bahawa: "Diantara banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah saw suka minuman manis dan sejuk" Hadis bermaksud, baginda mengemari minuman manis dan sejuk, campuran madu atau nabiz (rendaman buah tamar). Di dalam suatu doa Rasullah ada menyebut 
"Ya Allah kurniakanlah saya dengan cintaMu yang lebih besar dari cintaku kepada nyawa, harta, anak dan cintaku kepada air sejuk" 

Ini memberi isyarat bahawa sudah tentu minuman air sejuk itu mempunyai khasiat yang lebih besar. Adapun minuman jika terkumpul didalamnya kemanisan dan kesejukan akan menjadi asbab yang paling bermanfaat untuk penjagaan kesihatan tubuh badan. Ini sekali gus berperanan bahan pemakanan dan mencernakan makanaan yang masuk ke dalam tubuh lalu menyalurkannya ke seluruh anggota badan. 


Ringkasan adab minum 

1. Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan 
2. Bacalah " Bismillah" 
3. Minum dengan tiga nafas 
4. Minum dalam keadaan duduk 
5. Jangan bernafas kedalam air. Setiap kali berhenti minum arahkan pernafasan ketempat lain. 
6. Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah Alhamdullilah 
7. Jika tidak ada tempat untuk duduk adalah diharuskan minum sambil berdiri 
8. Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain. Hadis menyatakan bahawa saki baki air minuman seseorang Islam adalah ubat untuk penyakit 
9. Jangan terus minum selapas dari melakukan persetubuhan ataupun setelah selesai mengerjakan kerja-kerja berat 



Post a Comment