Friday, 13 February 2015

PETUA PELIK TAPI MUJARAB..GEMPAK PUNYAAA

Assalamualaikum.. Kengkawan.. APA KABAR harini..? harap sihat ler.. yek..Harini.. cik jah.. nak share ler.. beberapa petua yang cik jah amalkan dari kecik hingga ler.. besoooorr.. hehe..
 
Ok ler.. korang percaya atau tidak..ni PETUA orang lama.. ler.. sebab sepanjang Orlylove membesar.. selalu dengar dari mulut bonda kesayangan ku.. hehe..
 
 
PETUA 1 : JARI TERPEGANG BENDA PANAS.CONTOH PERIUK, IRON
 
 
 
Kalau ler..kita memasak di dapur kan..kan.. (hehe.. I rajin You.. ).. tiba-tiba .. sambil memasak tu.. kita mengangkat periuk panas.. Sure korang menjerit ADUUUUHH kan,,kan.,,
 
PETUANYA.. lepas terpegang benda panas korang terus PEGANG TELINGA korang.. MUJARAB.. cepat sejuk tangan tu.. kurang rasa sakit melecur..
 
TRY LER.,.. klu tak caya.. buat testing.. testing. hehe..
 
Dulu Orlylove kurang percaya.. sebab PELIK benor.. jari yang sakit.. kenapa nak kena pegang telinga.. tapi.. ada kebenaran nyer..
 
 
PETUA 2 : BILA MATA TERKENA CILI
 

 
Malang memang tak berbau.. kan..kan.. bila korang rajin-rajin nak membantu emak di daput menumpuk cili dalam lesung batukan.. Nampak macam ayu ajer kan.. tetiba.. Tuppp.. mata terkena serpihan cili yang ditumbuh... sure hangat pijorr kan..kata orang perak,..
 
PETUANYA.. teruslah uols semua berlari ke bilik air.. basuh lah kaki korang.. cuci ibu jari kaki.. tu..
 
Agak-agak.. ada kena mengena ker? apah kaitan nyer kan.. bukan terkena mata kena basuh mata ker mak.. ? bukan.. bila mata pedih terkena cili.. basuh ler..matamu wahai anakku.. kata emak teman..
 
Cer cuba.. walaupun pelik tapi memang ajaib.. hehe


PETUA 3 : GATAL DALAM RAHIM KETIKA BERPANTANG BERSALIN

 
 
Ha.. korang yang belum pernah bersalin.. mengandung.. memang tak pernah tahu.. tapi sesiapa yang pernah melahirkan anak.. pasti pernah merasai gatal apabila sedang berpantang.. korang tak jaga pantang korang.. maksudnya.. melanggar pantang.. contoh.. orang tua-tua cakap.. jangan makan ikan-ikan yang gatal.. ayam.. makan udang.. ala. benda2 gatal ler..kan.. tetapi.. korang termakan juga dan tetiba ada rasa gatal sangat dalam perut/Rahim korang..

PETUANYA ada lah,, jilat belakang kuali.. jilat ler,, buat syarat.. haha.. betul-betul mak I buat you. sebab mak makan aper tah.. sampai dia rasa gatal sangat dalam Rahim dia.. ketika pantang tu..


PETUA 4 : NAK TINGGI KENA BERGAYUT

Korang  pernah dengar tak..orang dulu-dulu cakap.. kalau nak cepat tinggi kena bergayut kat memana pokok atau para atau tempat yang boleh dicapai oleh tangan kita untuk bergayut.,,, bila pikir balik ler..
 
TANGAN yang bergayut.. tapi kenapa KAKI yang akan panjang.. hehe.. patut nyer.. tangan ler,,kan.. kan.. tapi.. ini lah petua bondaku kepada kami adik beradik dari kecik sampai kami besar panjang.. hehe.
 
PETUANYA adalah.. Bergayut boleh menambah ketinggian..

 
 
PETUA 5 :  GIGIT KASUT BARU BELI SEBELUM KITA PAKAI 
 
Ni macam ramai yang dah penah buat.. Korang kalau beli kasut barukan.. time dalam kedai .. macam best ajer pakai kan.. sesedap rasa.. tapi.. bila korang pakai keesokkan harianya.. korang berjalan jauh lak tu.. tetiba balik rumah.. jari kaki korang rasa sakit sampai macam melecet ker.. apa sahaja lah..
 
PETUANYA.. adalah.. korang kena gigit dulu kasut yang korang baru beli tu..untuk mengelakkan kasut tu menggigit kaki kita lak.. itu ler..maksut orang-orang tua dulu-dulu.. tapi.. kebetulan ler.. bila Orlylove lupa nak gigit kasut baru beli terus pakai.. ehem..ehem.. sakit dow.. kaki.. macam nak melecet pun ada.. hehe.
 
PELIK TAPI BENAR...hehe
 
Cukup setakat 5 PETUA dulu Orlylove bongkar.. nanti kasi bebanyak sekali gus.. korang sure pening lalat nyer.. rasa mual dan nak muntah.. kekeke.. selamat beramal..
 
Benda yang baik dating daripada Allah S.W.T.. dan yang buruk tu dating dari diriku sendiri hehe..
 
Ssyyyyyhhh.. nak lagi yang paling GEMPAK tak... tak boleh ler.. nak kena kasi gak petua ni.. hehe..
 
Orang tua2 dulu cakap.. nak elak kan diri kita terkena sihir....pakai spender (seluar dalam) secara terbalik.. maksudnya..
 
TERBALIKAN seluar dalam sebelum pakai ler.. hehe.. jangan korang yang terbalik macam gambar di bawah ni.. hehe..
 
 
hehehe.. besauuunyerrrr..

 
Adiosss..
 
 
Post a Comment