Wednesday, 16 October 2013

Air Liur Bayi Meleleh vs Petua Merepek tapi Mujarab..

Aku terpikir kenapa tajuk Album Rock Kapak seperti "Lagu Tangkap Leleh",,"Lagu Terbaik Slow Rock Meleleh" hehe.. Ada ker?.. aku reka jer.. huhu.. kalau cakap pasal leleh.. dalam sains pun.. sebut.. pasal rembesan air liur akan terangsang apabila melihat atau merasa makanan yang sedap.. atau sesuatu yang membuatkan kita terasa macam nak makan.. 


Sebenarnya .. hari ini aku nak citer pasal Bayi yang air liur nyer.. sentiasa meleleh... Anak aku ler.. tu.. Si Rayyan.. tapi.. tak ler sentiasa.. dulu time usia nyer.. dalam 3 bulan macam tu.. ada ler.. kerap.. tapi sekarang dah masuk 7 bulan .. air liur dia kadang-kadang jer.. tapi.. mungkin pasal baru tumbuh 2 batang gigi bawah.. itu ler pasal air liur meleleh.. sebab gusi membengkak dan kelenjar air liur dia berfungsi selalu ler.. ini fakta bukan auta tau.. hehe

Ketika baby Rayyan seawal usia 1-2 bulan, air liur dia sentiasa meleleh.. asal bangun ajer .. kompem basah baju nyer. aku kena pakaikan bib selalu.. kalau kain sure basah lenjun kata orang perak.. hehe.

Setiap kali jumpa orang ramai pasti soalan yang biasa mereka tanya, "ada ker benda yang aku tak dapat time mengandungkan Rayyan dulu?" aku gelak.. sebab bab makan.. hanya suami aku jer paham.. aku.. memang PANTANG nampak.. hehe.. asal aku terasa nak makan sure aku usaha carik.. tapi.. kalau di kenang-kenang nak di reka-reka.. ada ler.. 1 benda ni yang aku sebut-sebut tiap-tiap hari ketika melepasi sebuah pokok mangga jiran aku ni.. 
Aku akan bawak kereta sambil mendongak .. dan berkata kepada anak-anak ku yang lain.. " "Wah .. dah besar mangga ni kakak.. macam sedap jer.. " tapi aku tak teringin pun.. time tu memang aku tengah mengandungkan si Rayyan. 

Hari berlalu pantas.. Buah mangga yang aku dongak-dongak tu. dah hilang .. lesap.. sebab dah di petik oleh tuan nyer.. tapi aku tak kisah.. aku bukan nak pun.. cuma memang suka dongak tengok mangga tu.. cantik.. udah macam siku member jer.. bujur melentik nyer.. kikiki.. Sampai ler.. masanya.. dah nak masuk 9 bulan.ada banyak lagi mangga baru masak.. aku tak heran nak mintak ke apa.. tapi.. dok kata-kata macam cantik ler.. macam sedap ler.. Nah keluar jer si Rayyan.. air liur meleleh ajer.. agak-agak pasal tu ker?.. ermm..jawapan yang kabur.. 

Bila aku mengkaji dengan menggoogle.. aku jumpa banyak petua yang agak merbahaya untuk di lakukan. Korang boleh terpikir tak.. pasal petua orang-orang dolu-dolu ni.. walaupun merepek.. tapi bagi kebanyakkan orang yang telah mencubanya.. mujarab.. Wallahualam.. Allah kata Kun fa ya kun.. tapi.. moh kita listkan petua untuk hilangkan meleleh air liur anak ni.

  1. Caranya, u all hanya perlu lap mulut anak u all tu, dengan langsir umah orang yang kain langsir dia jenis tebal tu.. Alaaa.. kalau umah batu kan, langsir jenis tebal2.. bukan yang jarang2 tu.. Ohya, u all lap mulut anak u all tu, dengan syarat, tuan rumah tak tahu pasal tu.. hihi.. Lap tu sambil selawat & niat tak nak bagi air liur anak meleleh dah.. (^_^) - link
  2. curik garam kat rumah orang lain,amik sikit je pastu bagi baby rasa skit ..tapi jangan sampai owner garam tuh tau..- link (Petua yang sama makcik aku kasi tapi.. dia cakap.. curi gula kat kedai mamak.. hihi.. aku pikir sampai sekarang dosa mencuri ni.. huhu nak buat ker tak ? gulpp.. hihi) 
  3. Garam akan mencegah air liur meleleh berlebihan sehingga boleh mengalir keluar waktu tidur. Jika air liur sering meleleh, ia menandakan tubuh kekurangan garam. link  
{Rupa-rupanya.. ada kaitan tentang garam...nasib baik aku tak mencuri garam kat kedai Mamak.. nanti aku menjawab dalam Mahkamah Allah S.W.T }

** Garam amat penting untuk menghapuskan dagu berlapis. Apabila tubuh kekurangan garam, bermakna tubuh benar-benar kekurangan air.
Kelenjar air liur telah mengesan kekurangan garam dan terpaksa hasilkan lebih banyak air liur untuk melincirkan kerja mengunyah dan menelan serta membekal perut dengan air yang diperlukan untuk penghadaman makanan. 

SUNAH CARA MAKAN MENURUT NABI SAW :
  • Makan garam secuil (sikit dihujung jari kelingking) sebelum makan untuk menolak 70 macam penyakit, dan ambil lagi secalit dengan jari manis tangan kanan setelah makan. Makanlah dengan tangan kanan tanpa senduk. Sebaiknya kita yang menunggu makanan dan bukan makanan yang menunggu.

Garam mempunyai banyak fungsi selain daripada mengaturcara kandungan air tubuh. Disini dibentangkan fungsi tambahan garam yang sangat penting kepada tubuh:

* Garam adalah penangkis ‘histamine’ yang handal. Ia boleh digunakan untuk meredakan ‘asthma’ dengan meletakkannya sedikit di atas lidah setelah minum satu atau dua gelas air. Ia sama berkesan dengan ubat penyedut, tetapi tanpa keracunan. Anda perlu minum dahulu satu atau dua gelas air sebelum meletakkan garam di atas lidah.

* Garam adalah unsur hebat untuk “menentang tekanan”.

* Garam amat penting untuk melupuskan keasidan di dalam sel, khususnya sel otak. Jika anda tidak mahu menghidap penyakit ‘Alzheimer’, jangan berpantang dengan garam, dan jangan biarkan mereka bebankan anda
dengan ubat penggalak kencing berlanjutan buat selama-lamanya.

* Garam amat penting bagi ginjal untuk mengenyahkan asid berlebihan ke dalam air kencing. Tanpa garam yang mencukupi, tubuh akan menjadi bertambah asid.

* Garam amat penting bagi merawat ganguan emosi dan gejala kemaruk. Lithium adalah pengganti garam yang digunakan dalam rawatan kemurungan atau kesugulan. Untuk mencegah daripada kemurungan,
pastikan anda mengambil sedikit garam.

* Garam amat penting untuk memelihara paras serotonin dan melatonin di dalam otak. Apabila air dan garam menjalankan tugas lazimnya menentang pengoksidan dan mengenyahkan sisa toksin daripada tubuh,
asid amino penting seperti tryptophan dan tyrosine, tidak akan dikorbankan sebagai penentang pengoksidan. Di dalam tubuh yang sempurna airnya, tryptophan dapat dikecualikan, justeru memasuki tisu otak di mana ia digunakan untuk membina serotonin, melatonin dan tryptamine – saraf neuron penting untuk menentang kemurungan.

* Garam, amat penting untuk mencegah dan merawat barah. Sel barah akan dibunuh oleh oksigen; mereka adalah “organisma” anaerobik.

Mereka hanya boleh hidup dalam persekitaran yang kurang beroksigen. Apabila tubuh diairkan dengan sempurna dan garam mengembangkan peredaran darah untuk sampai di seluruh pelusuk tubuh, oksigen dan kegiatan sel kebal yang “terangsang” yang terdapat dalam darah akan sampai kepada sel barah dan musnahkannya. Apabila tubuh mengalami keadaan kemarau iaitu kekurangan air dan garam, gejala ini akan menekan kegiatan sel penangkis penyakit dan sistem kekebalan tubuh.

* Garam amat penting bagi mengekalkan kekuatan dan keteguhan otot. Kelemahan mengawal pundi kencing di kalangan mereka yang mengidap masalah kebocoran air kencing yang tidak direlakan mungkin disebabkan oleh kurang pengambilan garam.

* Garam amat berkesan untuk mengukuhkan dengupan jantung yang celaru, bertentangan dengan pandangan kolot setengah pihak yang mengatakan garam menyebabkan tekanan darah tinggi, ia sebenarnya amat penting untuk peraturan tekanan darah – bersama-sama dengan air. Sudah tentu, nisbahnya amat kritikal. Makanan yang rendah
kandungan garamnya serta minuman air yang lebih, pada setengah orang sebenarnya akan mengakibatkan tekanan darahnya yang meningkat.

Kerumitan lain boleh menyebabkan kesesakan nafas – seperti asthma. Logiknya mudah untuk difahami. Apabila anda minum tetapi tidak mengambil garam, air tidak akan kekal dalam peredaran dengan sepatutnya untuk memenuhi semua pembuluh atau terusan. Kepada setengah orang ini boleh menyebabkan pitam dan pada setengah orang
lain pula ia akan mengetatkan pembuluh – akhirnya akan menjerut bronkus di dalam peparu – sehingga meningkatkan tekanan darah dan ditambah dengan kerumitan sesak nafas. 

Satu atau dua gelas air dan sedikit garam – sedikit diletak di atas lidah – dengan segera akan menurunkan kadar kederasan dan “dengupan“ jantung dan dalam jangka masa panjang akan menurunkan tekanan darah dan pulihkan sesak nafas.

* Garam amat penting untuk peraturan tidur. Ia adalah penghayal asli. Apabila anda telah minum segelas penuh air, kemudian letak sedikit garam di atas lidah dan biarkannya demikian, anda akan tidur dengan nyenyak secara semulajadi. Jangan letak garam di atas lidah jika anda tidak minum air. Penggunaan garam sahaja berulang kali akan
menyebabkan hidung berdarah.

* Garam adalah bahan amat penting dalam merawat diabetes. Ia akan membantu mengimbangi paras gula di dalam darah dan mengurangkan pergantungan kepada insulin khususnya kepada mereka yang terpaksa menyuntik kimia tersebut untuk mengimbangkan paras gula di dalam darah mereka. Air dan garam akan menurunkan kadar kecederaan
sampingan yang dikaitkan dengan diabetes.

* Garam amat penting dalam kerja menjana tenaga hidroelekterik di dalam semua sel di seluruh tubuh. Ia digunakan untuk penjanaan kuasa setempat di tapak tenaga ATP yang diperlukan oleh sel.

* Garam amat penting bagi
memproses maklumat dan komunikasi oleh saraf neuron untuk menghantar isyarat setiap masa ketika otak berfungsi sejak awal lagi, dari peringkat janin hinggalah ke peringkat kematian.

* Garam amat penting bagi peresapan unsur makanan melalui saluran usus.

* Garam amat penting bagi pembersihan peparu daripada penyumbat mukosa dan lendir kahak, terutama bagi pengidap ‘asthma’, ‘emphysema’ dan ‘cystic fibrosis’.

* Garam di atas lidah akan hentikan batuk kering yang berlarutan.

* Garam amat penting untuk melupuskan ‘catarrh’ ( selaput mata) dan hidung tersumbat atau resdung.

* Garam amat penting untuk mencegah ‘gout’ dan sakit sendi.

* Garam amat diperlukan untuk mencegah kekejangan otot.

* Garam akan mencegah air liur meleleh berlebihan sehingga boleh mengalir keluar sewaktu tidur. Jika air liur sering meleleh, ia menandakan tubuh kekurangan garam.


* Osteoporosis (rapuh tulang), secara kasar, adalah akibat kekurangan air dan garam di dalam tubuh.

* Garam amat penting untuk mengukuhkan struktur tulang.

* Garam amat penting bagi mengekalkan keyakinan diri dan imej positif – “keterampilan peribadi” yang dikawal oleh serotonin dan melatonin.

* Garam amat penting untuk mengekalkan keupayaan perhubungan kelamin dan pergerakan tubuh.

********************************* PERHATIAN ******************************

* Garam amat penting untuk menghapuskan dagu berlapis. Apabila tubuh kekurangan garam, bermakna tubuh benar-benar kekurangan air. Kelenjar air liur telah mengesan kekurangan garam dan terpaksa hasilkan lebih banyak air liur untuk melincirkan kerja mengunyah dan menelan serta membekal perut dengan air yang diperlukan untuk penghadaman makanan. 

Peredaran ke kelenjar air liur ditingkatkan dan pembuluh menjadi “bocor” supaya kelenjar air liur boleh dibekalkan dengan air tambahan untuk membuat air liur. “Kebocoran” ini telah melimpahkan bekalan air jauh melampui kawasan kelenjar tersebut, mengakibatkan terbentuk takungan di bawah kulit dagu, pipi dan hingga ke leher.

* Garam amat penting bagi mencegah ‘varicose veins’ (urat mengkarung) atau urat labah-labah di kaki dan di peha.

* Garam asal mengandungi lebih kurang 80 unsur galian yang diperlukan oleh tubuh. Sebahagian dari unsur ini diperlukan dalam kadar sangat kecil. Garam asal yang tidak ditapis adalah lebih baik berbanding dengan garam biasa yang terdapat di pasaran. Garam biasa yang terdapat di pasaraya telah diraut buang unsur sampingannya tetapi
ditambah pula dengan ‘aluminum silicate’ untuk memberi garam bentuk pasir halus dan berongga. Aluminum adalah unsur toksin bagi sistem saraf kita. Ia dikaitkan dengan punca penyakit Alzheimer.

* Garam memang amat baik bagi tubuh untuk menangani asthma, tetapi potassium yang berlebihan boleh memudaratkannya. Terlalu banyak memakan buah oren, atau pisang atau sebarang “minuman sukan” yang mengandungi terlampau banyak potassium boleh mencetuskan serangan asthma, terutamanya apabila diambil sebelum senaman. Untuk mencegah serangan sedemikian, mengambil sedikit garam sebelum melakukan senaman akan meningkatkan keupayaan peparu untuk penukaran udara Ia juga akan kurangkan pengeluaran peluh.

Wajar dijadikan satu amalan baik untuk menambahkan sedikit garam ke dalam jus oren bagi mengimbangi aktiviti sodium dan potasium supaya tubuh dapat mengekalkan paras air yang sewajarnya di dalam dan di luar sel. 
dan sodium dapat diimbangkan.

Perbuatan terhadap minuman jus buah-buahan lain yang sama perlu dilakukan Sebagai panduan kasar, anda memerlukan 3 gram garam – setengah sudu kecil – bagi setiap 8 gelas air. Anda perlu ambil garam sepanjang hari. Jika anda bersenam dan berpeluh, anda perlu lebih banyak garam. Dalam cuaca panas anda perlu lebih banyak garam.

Dalam cuaca begini, garam akan membezakan antara sekadar hidup atau sihat segar, keletihan dan kematian. 

Amaran! Pada masa sama, anda juga tidak boleh ambil garam dengan berlebihan. Anda perlu mengimbang nisbah garam dengan air bagi kegunaan tubuh. Anda sentiasa perlu minum air dengan secukupnya untuk menyingkirkan garam berlebihan keluar daripada tubuh. Jika berat badan anda tiba-tiba meningkat dalam sehari, anda telah mengambil terlebih garam. Hentikan pengambilan garam untuk sehari dan minum banyak air untuk meningkatkan kadar kencing bagi menghapuskan bengkak air tersebut.

Kepada anda yang mengalami keruntuhan jantung – atau keruntuhan ginjal yang memerlukan dialysis – anda PERLU berunding dengan doktor anda terlebih dahulu sebelum meningkatkan pengambilan garam anda.

Wah..tanggapan buruk terhadap garam makin meleset dengan info penting sebegini amat membantu aku yang selalu tidor air liur meleleh..hihi.. Garam kalau di letakkan sedikit dalam air teh tarik.. terasa lemak dan sedap.. cuba lah.. dan satu lagi..

Pengalaman aku berada di kuching Sarawak. Minuman kegemaran aku adalah air limau suam.. so.. aku order ler.. ketika bercuti di sana.. dari gerai pertama hingga ke berapa aku tak ingat.. semua peniaga di sana akan mencampurkan garam dalam air limau. sampaikan aku buat order" Tak nak letak garam yer.. " tapi.. mereka kurang faham kehendak aku.. aku kena layan gak air limau suam yang masam dan masin.. hehe.. kalau aku tahu info di atas dari dulu aku suka minum air limau bergaram.. baik untuk kesihatan.. 
Post a Comment