Tuesday, 15 October 2013

Bawang Putih VS Bawang Merah.. Tak leh Bercampur.. Macam Dalam Filem Daa..

AMALAN PEMAKANAN SUNNAH

Amalan pemakanan yang betul mengikut sunnah Nabi S.A.W


Aku terpanggil untuk menulis tentang cara pengambilan makanan oleh Nabi S.A.W kerana aku baru menonton Tanyalah Ustaz di TV 9. Semua para tetamu agak terkejut disebabkan Ustaz mengatakan bahawa ‘Bawang Putih’ dan ‘Bawang Merah’ tidak boleh bercampur dalam makanan kita disebabkan Nabi S.A.W tidak menggalakkan atas sebab-sebab kesihatan. Disebabkan semua tetamu terkejut.. Ustaz pun membuat lawak..


La.. kan dalam Filem Bawang Putih dan Bawang Merah mereka suka bergaduh.. semua tetamu buat muka lega sebab Masakan melayu kita memang suka campurkan kedua-dua bawang ini untuk menaikkan rasa sedap..katanya.. Aku tak puas hati kenapa Ustaz member info yang selama 30 tahun aku hidup, tak pernah orang nak ambik kisah pasal bawang ni.. yang aku pernah dengar ada lah pasal daging.. dan ikan tak leh campur ajer..
Bila dikenangkan kenapa filem dolu-dolu..ada keluar kisah bawang merah dan bawang putih, kenapa tidak Halia dan Bawang merah.. ? .. Mungkin P.Ramlee ingin berdakwah ketika itu tetapi sehingga kini kita masih kurang arif tentang bawang merah dan bawang putih..  
Hasil risikan aku..aku telah menjumpai senarai perkara-perkara makanan yang orang kita kurang peka terhadap amalan sunnah..

Makanan yang tidak boleh dicampur dalam satu hidangan:- 

  • Susu & Ikan - Orang kita suka campur susu untuk mengganti SANTAN untuk menjaga kesihatan katanya,,. 
  • Cuka & Susu - untuk buat yorgat 
  • Buah-buahan & Susu - perasa untuk susu lebih sedap  
  • Daun Salad dengan Ikan - Setiap kali makan Ikan sure ada salad.. ada stail katanya..
  • Bawang putih dengan bawang merah - (jika dicampur boleh menyebabkan lumpuh, bawang besar jika dimakan selama 40 hari berturut-turut boleh menyebabkan bintik hitam di muka) 
  • Daging segar dengan daging kering
  • Benda masam dengan benda berasid seperti cuka 
  • Cuka & Nasi 



  Perkara yang perlu dielakkan untuk menjaga kesihatan tubuh badan. 

- Jangan mandi air suam lepas kenyang (Amat bahaya kalau kita makan makanan seperti di atas)

- Senaman sebelum makan . (Ini yang kita selalu lakukan. Lepas senaman, kita makan Nasik Kandar..Tepi longkang .. Nala nya.. kuah banjir.. .hehe..) 


- Jangan bersenam atau berjalan selepas makan tengahari 

- Jangan makan buah selepas makan. (Makan buah selepas makan akan mengambil masa 8 jam untuk hadam makanan dalam perut kita.) 

Makan buah sebelum makan (1/2 jam sebelum makan nasi) 

- Jangan tinggal makan malam walaupun sebiji kurma. Makan sedikit waktu malam (awet muda, sunnah nabi) 

Selepas makan malam kena bergerak atau berjalan sekurang-kurangnya 100 langkah. 

Jangan tidur selepas makan akan menyebabkan sembelit. 

Meninggalkan makan malam akan mempercepatkan tua sebelum tua. 

kalau tak makan malam, enzim akan memproses lemak dalam perut dan lemak akan menjadi bertambah lemak atau kolestrol bertambah.. 

Tertarik dengan kenyataan Rasulullah SAW dalam buku Khal Tamar Plus, Rasululah memberi amaran bahawa "perut adalah punca penyakit". Jadi salah satu ikhtiarnya adalah melalui amalan Khal. 

Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Dibawah adalah cara dan Sunnah Rasullulah.. tentang pengambilan makanan dan cara yang sihat.


1 . Jangan Makan/Minum Susu bersama salah satu (atau semua) berikut;  Daging, Ikan, Ayam, Cuka, Buah Ikan bersama salah satu (atau semua) berikut; Daging, Telur, Daun salad 


 2. Cara Makan Makan hanya cukup sekadar untuk menghilangkan lapar. Jika  mahu makan lebih: sediakan 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk cecair/air, 1/3 untuk udara/bernafas.


 3. Tidak makan buah selepas hidangan berat (eg: nasi, gandum, roti). Hanya  makan buah sebelum menjamah makanan lain. Buah segar merupakan   makanan pra-cerna,boleh masuk terus dari perut ke usus. 

Jika dimakan  bersama makanan lain (eg: buah bertemu makanan lain dalam perut),  buah akan terperangkap, bercampur dalam perut, biasanya mengakibatkan  fermentasi (proses menghasilkan tenaga tanpa oksigen) buah dan segala   makanan dalam perut berlaku secara sendiri. 



 4. Tidur sejam setelah makan tengahari (sebelum waktu zohor) 


 5. Dilarang meninggalkan makan malam. Jika abaikan? Kekurangan nutrisi  menambah risiko penuaan (dimakan usia/aging) dan peningkatan berganda  kolesterol dalam badan


 6. Kitab-kitab perubatan Islam melarang makan bersama/mencampur  makanan    darat (ion positif) bersama makanan laut (ion negatif). Menurut kajian, ion+    dan ion- menghasilkan tindakan biokimia yang boleh memudaratkan usus     manusia. 


 7. Makan menggunakan tangan kanan dan dijilat jari. Jari menghasilkan  enzim 10 kali ganda lebih banyak berbanding air liur dalam membantu  dalam proses pencernaan makanan. 


 8. Tunggu makanan dimasak sejuk sedikit sebelum dimakan. Tiada keberkatan dalam makanan yang dimakan panas-panas.


 9. Mengambil sedikit/secubit garam sebelum makan. Garam (NaCl) terdiri dari Natrium (sodium) klorida (chloride). Klorida yang terdapat dalam garam  merupakan klorida yang sama dirembeskan dalam perut (klorida dalam  asid hidroklorik, yang penting untuk pencernaan makanan). 

Jadi, pengambilan  garam sebelum makan membolehkan badan menghasilkan hidroklorik asid  mencukupi bagi mencernakan makanan.  Kebanyakan efek negatif garam  seperti diwarwarkan dunia kini  adalah berpunca dari lebihan natrium, bukan klorida.

10. Cara Minum 
-  Tidak minum air segelas dalam satu nafas sahaja. Sebaliknya minum seteguk-seteguk selang seli bernafas sambil duduk. Tidak minum ketika sedang menjamah makanan. Sila minum sebelum/selepas makan. 

        Jika lalat jatuh dalam air minuman. Selamkan 100% lalat tersebut ke dalam air. Kemudian buang lalat tersebut. Terdapat sel longitudinal (sel yis) hidup menumpang (parasit) dalam badan lalat dengan sebahagian mencelah di setiap tubula (rongga) respirasi (pernafasan) lalat. 

Jika lalat diselam, perubahan tekanan osmosis air akan menyebabkan sel ini pecah/meletup membebaskan antidot bagi melawan pathogen dalam badan lalat.

10. Lain-lain Sunnah Amalan Pemakanan Sihat Bersugi sebelum dan selepas makan. Malah Nabi SAW juga bersugi sebelum setiap kali menunaikan solat fardhu. 

11. Makan makanan "whole foods" (makanan yang mengekalkan sebatian asal, bukan makanan proses). Makan makanan yang ada dalam musimnya. 

Tidak mencampur sejenis makanan bersama sejenis makanan lain sesuka hati. Kini hanya 25% penduduk dunia yang masih makan "whole foods". 

      Tidak mencari kesalahan dalam hidangan. Jika suka, Nabi SAW akan makan. Jika tidak suka, Nabi SAW akan menolak dengan baik. 

  
Tahukah Anda Apa Yang Kita Tahu, Apa Yang Kita Tidak Tahu?

Kita tahu... 

Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan bahawa kalau nak dapatkan vitamin B, kalau nak tambah darah dalam badan, kita kena makan hati haiwan atau hati ayam. 

Kita tidak tahu..

Sebenarnya Nabi tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ di mana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. 

maka, kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

Kita tahu... 

Kita diajar di dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. 



Kita tidak tahu...

sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad s.a.w selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Malahan, Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka. 

Kita tahu... 

kita diajar kambing mempunyai tinggi kolesterol. 



Kita tidak tahu... 

Kambing juga adalah makanan kegemaran Nabi Muhamad s.aw. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Yang sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol. 




Kita tahu... 

kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus. 


Kita tidak tahu...

sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG, kolesterol dan paling banyak lemak tepu trans. 

Kita tahu... 

para kafir juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tidak berkhasiat, contohnya coke dan maggi. 

Kita tidak tahu... 

Coke tu sangatlah beracun, ianya sangat tidak bagus untuk kesihatan. ini kerana ianya mengandungi paras gula tinggi, sifatnya yang berasid, pH dalam lingkungan 3.5, malahan ada racun tersembunyi. 

Kita tahu..



Mereka mengwar-warkan kebaikan minum soya. sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar. 


Kita tidak tahu...


Sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab di dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada wanita.

Soya juga ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zink yang penting untuk badan kita terjejas.

Agak-agak.. apa agenda Yahudi tentang Susu Soya Pengganti Susu Lembu untuk Bayi?.. Kecil-kecil lagi kita dah di suruh minum susu lembu atau susu soya.. walhal.. SUSU IBU adalah terbaik di kalangan semua keluarga susu.. renung-renungkan dan selamat beramal.. ubahlah cara pemakanan kita untuk kita hidup sihat. 

Sempena hari baik dan bulan yang mulia ini.. Aku Orlylove mengucapkan 

"Selamat Menyambut Hari Raya Korban kepada semua muslimin dan muslimat" 
Semoga pengorbanan tahun ini adalah yang lebih baik dari tahun-tahun lepas..







Post a Comment