Saturday 19 October 2013

Kawan aku MENTALike..

Assalamualaikum, sebelum aku mulakan tentang topik yang aku nak share dengan you oulss.. ni.. Aku nak ucapkan Happy Birthday kepada Adik kesayangan aku.. Caoi.. Hari ni birthday dia.. 

Korang ada tak member yang suka cakap besar? Member yang suka berlagak dengan apa yang dia ada? Member yang cakap tak serupa bikin? sure ada tapi jangan jauhkan diri dengan orang macam ni.. sebab sebagai seorang teman atau digelar member, korang kena tolong dia.. sebab orang yang perangai macam ni.. dia sebenarnya.. psyco .. hihihi 

Aku nak cerita tentang seorang kawan aku sorang ni.. Opss ni bukan aku nak buka aib dia tetapi.. just nak share dengan korang yang aku terhibur dan suka kawan dengan dia.. sebab kalau time aku bosan, keliru tentang identiti diri.. aku akan kenang lawak-lawak yang aku lalui bersama 'dia'.. hehe.. 

Aku ni orang panggil minah Google.. sebab aku menjadi pandai dengan menghubungi pakcik dan makcik aku .. Makgoogle.. dan Pakgoogle.. huhu.. dapat share tak aku citer pasal makcik dan pakcik aku ni.. hehe.. aku bukan nak citer kisah korang tapi yang kawan yang sorang ni.. 

DIA akan bercerita tentang kehebatan dia.. keluarga dia.. pakcik makcik dia.. adik abang dia.. semuanyer.. hebat.. tugas aku hanya.. berkata " yer? best nyer..!.. Yerker?.. ok ler.. tu.. korang nak tau kenapa?.. setiap kali .. aku dan member lain bercerita tentang "KAMI" hebat..ooo.. panas member aku sorang ni.. dia kumpul tenaga batiniah dia dan semua memori indahnya dah di jana di dalam kotak fikiran MINDA dia.. dia pun akan cerita yang .. diaaaa lagi hebat.. dari cerita aku tadi.. huhu.. 

Kalau orang pakai barang berjenama seperti bag..pinggan mangkuk ker.. aper sajer ler.. yang member aku sorang ni.. dia akan berkata.. " ala aku ada bag macam ni.. tapi aku tak pakai.."   " kat rumah aku ada pakai pinggan macam ni.. tapi aku simpan.. tak pakai .." sayang katanya.. hihi... al-kisah dia.. semua orang ada.. dia dah memiliki.. asalkan orang nak beli.. dia dah beli.. asalkan orang dah pekena.. dia dari dulu dah perkena.. yang aku pelik nyer.. orang macam ni.. tak letih ker.. ? 

Tiap-tiap kali nak kenang kisah lawak.. aku akan kenangkan keindahan cerita yang member aku cerita semua kisah hebat dia.. tapi.. yang menjadi tanda tanya aku dengan member-member lain.. "dia tak sehebat mana seperti yang dia ceritakan.. " kami layan ajer citer dia.. 

Bermulalah aku minat untuk belajar selok belok perangai orang macam member aku ni.. nah aku dah jumpa..seorang pakar psychology share kisah penyakit psycho...nak lanjut klik sini 


Penyakit member aku ni..aku dah jumpa.. iaitu :

Psikotik (Psychotic Disorders)
Penyakit ini melibatkan kecelaruan kesedaran dan proses fikiran seseorang pesakit itu sehingga tidak dapat membezakan antara imaginasi dan realiti. Simtom yang selalunya timbul di dalam kategori penyakit ini adalah halusinasi (hallucination) dimana pesakit mendengar suara2, melihat gambaran, bau, rasa melalui lidah atau kulit yang tidak ada. Penyakit Schizophrenia ini termasuk di dalam kategori. Lanjut klik sini 
Setelah tau apa penyakit member aku ni.. aku pun naik risau.. sebab aku ni bukan terror nak berubat orang .. aku bukan doktor.. cuma yang aku fikir.. janganlah aku jadi macam DIA.. tapi.. pada pendapat aku ler.. penyakit pelik2 ni.. semua direka oleh orang kafir yang terasa diorang terror nak reka nama penyakit..pokok pangkalnya.. berbalik dalam ajaran Islam, kita jangan sombong, bongkak, riak, takbur,dan segala penyakit hati ler.. 

Selagi kita digelar mahluk Allah, kita ni kecil jer di sisi-Nya. Kalau kita suka bercakap besar.. riak dengan apa yang kita ada.. ini semua ujian daripada Allah untuk anda berada di atas.. pada waktu sekarang.. tetapi.. satu hari kalau Allah duga kita berada di bawah.. sama hinanya.. dengan orang yang tak de Iman dan taqwa.   

Bagi aku senang ajer.. setiap penyakit ada punca, kalau kita dah tahu punca penyakit tetapi kita tak nak buang penyakit itu, tugas syaitoon nirajim adalah membantu kita lagi HEBAT dari kalangan mereka bersaudara.. hehe.. Setiap perkataan yang aku taip ni.. semua untuk menyedarkan aku supaya lebih mendekatkan diri aku kepada Allah S.W.T. Amin

 Schizophrenia
Schizophrenia is a mental disorder that makes it hard to: Tell the difference between what is real and not real; Think clearly; Have normal emotional responses; Act normally in social situations.

A long-term mental disorder of a type involving a breakdown in the relation between thought, emotion, and behavior, leading to faulty perception, inappropriate actions and feelings, withdrawal from reality and personal relationships into fantasy and delusion, and a sense of mental fragmentation.

No comments: