Monday, 21 October 2013

Kisah Aku Hari ini ..Kenapa Menguap, Sangap ?

Hari ini hari Isnin, ramai orang kelaskan hari Isnin adalah hari yang membosankan.. 

Heyy.. tiap-tiap hari bosan kalau korang kawan dengan En. Bosan bin Blur tu.. kalau korang nak tahu.. aku di lahirkan hari ISNIN.. tapi.. aku hari ni nak cerita pasal " MENGUAP" "SANGAP" "YAWN".. jeng ...jeng.. jennnngggggggggg.. agak-agak suspen tak.. hehe.. sure korang cakap aku ni membosankan di Hari ISNIN.. hehe.

Aku siap check kamus lagi.. sebab nak pastikan perkataan "sangap" benar-benar wujud dalam kamus.. hehe.. 

Aku ingat lagi .. ketika aku dalam pasukan kawat ketika study dulu.. ketua aku mengamuk.. sebab ramai yang menguap.. dia herdek.. " Sesiapa yang SANGAP tadi sila keluar..!!" .. aku budak KL beb, aku tak pernah dengar dan tahu apa itu sangap.. please help me.. sorang pun tak nak keluar.. aku cuak gak sebab aku tak tahu aper maksud SANGAP.. ramai ler.. kengkawan aku keluar selamatkan team kami.. dan aku diam takut kena panggil.. siap buat muka confidence jer.. walaupun aku pun SANGAP / MENGUAP.. hehe.. 

Lepas semua dah kena denda.. aku dengan selamba tanya member yang kena denda tu.. " Eh..sangap tu aper?" dia kata .. MENGUAP ler.. Biler aku dengar ajer aku rasa kesian lak.. sepanjang aku dibesarkan sebagai budak KEY EEEEL.. aku tak tahu aper itu.. SANGAP.. siap tanya lagi.. Eh.. bahasa JAWA ker..hihi? atau orang JOHOR ajer cakap macam tu.. aku tak tahu ler.. beb.. hehehe.. padahal.. dalam hati.. (lega sangat sebab tak kena denda .. padahal aku ler.. yang meguap besor2.. tadi.. BUT.. aku tutup mulut tau.. takut SYAITOOON Nirajim.. masuk.. 

Aku nak cerita apa yang aku lihat hari ini.. aku dalam sebuah pengangkutan awam.. yang terkenal di Malaysia.. hehe.. LRT .. ada lah sorang mamat melayu ni.. muka lesu macam ngantuk ler.... sambil melihat orang masuk mencarik tempat duduk di dalam LRT, bermula lah episod yang aku menyampah nak lihat.. 

MENGUAP macam apak singa yang mengantuk lepas baham kambing gurun.. kot yer nak menguap pun tutup ler.. mulut.. ni..tidak.. sebesar2 mulut dikoyaknyer.. aku tengok dengan muka kesian.. sebab time tu.. aku macam boleh bayangkan berduyun-duyun syaitoon masuk dalam mulut itu mamat daaa.., ada yang berlari..ada yang menyanyi sambil berjalan.. ada gak yang kendong anak..huhu.. korang bayangkan .. hihi.. dapat bayang tak macam mana aku bayang.. hihi.. 

Aku dari kecik dah di latih .. kalau nak menguap.. tutup mulut.. nanti syaiton masuk.. agak-agak korang ler.. kenapa mak-mak kita cakap macam tu.. adakah mereka ibu bapa.. guru-guru.. mereka-reka cerita?.. erm.. meh kaji bersama-sama..

Dalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi keempat Menguap - membuka mulut lebar-lebar dan mengeluarkan nafas (sebab mengantuk dll); Mungkin pasal Kamus dah cakap.. Menguap tu.. bukak mulut lebar-lebar, korang pun semangat buka luas2 kasi orang semua nampak anak tekak korang dan apa yang lekat kat celah gigi korang yek.. ? salah tu..kalau baby menguap macam comel ler.. ni.. kan apak budak.. mak orang.. ehhe.. 

Sedar tak korang yang menguap ni berjangkit? Kenapa? korang tak percaya..?

Cuba duduk depan orang yang sedang menguap.. tetiba jer mulut korang ikut menguap.. So.. untuk buktikan kebenarannya.. pagi tadi..aku tengok mamat yang menguap macam apak singa tu.. aku dengan cekal hati.. kuatkan tenaga..rahang aku untuk tidak menguap.. hihi.. Syabasss. Orlylove.. aku berjaya tidak menguap.. so.. kata-kata orang yang menguap tu berjangkit semua tayul ker? huhu...meh kita kaji sama-sama.. Tapi kalau korang nak try buat ujikaji misteri ini, korang try ler.. Time korang hadir dalam mesyuarat, korang try menguap besar-besar sambil tutup mulut dengan tangan,, kasi semua orang nampak yang korang tengah menguap.. hehe.. lagi-lagi.. time CEO korang bentang budget 2014.. yang semuanya.. kena potong.. guna air kena potong.. guna tandas tak leh berak.. kena kencing jer.. nanti guna banyak air.. hehe.. Korang menguap.. sambil bunyi.. AAAAAAaaaaaa.. sure ramai yang akan mengikut menguap.. lepas tu.. korang senyum ler.. sebab korang dah berjaya dalam ujikaji tersebut.. hihi.. 

Orang kita biler menguap.. akan kaitkan dengan mengantuk.. ramai berpendapat.. Oxygen tak sampai ke Otak itu sebab kita menguap.. boleh jadi gak.. lepas tu.. ramai yang akan bersenam untuk mereleks kan otot2 badan supaya kita tidak mengantuk dan menguap.. tapi.. menguap jugak.. yarks.. aper sebenarnya.. menguap ni.. 

so.. lepas aku selidik serba sedikit.. tak ler.. sampai nak buat thesis.. ehhe.. 








Adap Ketika MENGUAP

Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said-Khudri, katanya telah bersabda Rasullah S.A.W yang maksudnya :

Apabila seseorang itu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya
kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk melalui mulut yang terbuka.

Kebanyakkan ulama menghukumkan sunnat meletakkan tangan dimulut ketika menguap, sama ada didalam sembahyang ataupun diluarnya.

Makruh juga jika mengeluarkan suara ketika menguap Ibnu Asunni telah meriwayatkan daripada Abdullah bin Az-Zubair r.a, katanya telah bersabda Rasullah s.a.w maksudnya:

Sesungguhnya Allah azzawajalla membenci mereka mengangkat suara (mengeluarkan suara) ketika menguap dan bersin.

Hukum Menguap.
Daripada Abu Hurairah, Rasullullah s.a.w bersabda, "Menguap adalah dari syaitan. Maka apabila seseorang dari kalian menguap, tahanlah (dari menguap) dengan sedaya upaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi "HAAA" maka syaitan akan mentertawakannya." (HR Bukhari). 

Antara adab-adab menguap adalah:
1.    Berusaha menahan menguap sekadar termampu terutama ketika solat.
2.    Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap sama ada di dalam atau di   luar solat
3.    Makruh mengeluarkan suara dan menggangkat bunyi ketika menguap
4.    Sunat megucapkan astaghfirullah selepas menguap

Menguap ketika solat lebih makruh berbanding dalam keadaan biasa kerana perbuatan tersebut menunjukkan seolah-olah kita tidak fokus terhadap bacaan dalam solat.Daripada Abu Said Al-Khudri r.a katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w, "Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk melalui mulut yang terbuka." - Riwayat Al Muslim.

Jelas sekali, islam menyuruh umatnya menahan daripada menguap sekali gus menahan syaitan daripada masuk ke dalam badan melalui mulut.

Lepas ni.. kalau anak-anak kecil menguap.. jangan lak.. cakap.. " ala tomei-tomei..".. hehe.. memang nampak comel tapi.. SAINS hanyalah kajian yang tidak ada penghujung....Rahsia Alam tetap di tangan ALLAH S.W.T.. 


Aku jumpa ni : klik sini untuk baca lebih lanjut..

Ular dan ikan melakukannya. Kucing dan anjing melakukannya. Malah bayi manusia melakukannya di dalam rahim. Dan mungkin selepas melihat gambar di atas, yang anda lakukan sekarang: menguap. Menguap kelihatan di mana-mana dalam alam haiwan. Tetapi walaupun apa-apa ciri-ciri yang meluas, ahli-ahli sains masih tidak boleh menjelaskan mengapa menguap berlaku, atau mengapa bagi mamalia sosial, seperti manusia dan saudara-mara mereka yang terdekat, ia mudah berjangkit.


Sebagai menguap pakar sendiri akan mengakui, tingkah laku yang tidak betul-betul topik hangat penyelidikan dalam bidang ini. Walau bagaimanapun, mereka semakin hampir kepada jawapan kepada soalan-soalan . Penjelasan sering digunakan untuk mengapa kita menguap pergi seperti ini : apabila kita terbuka luas , kami menghisap di udara kaya dengan oksigen. Oksigen memasuki aliran darah dan membantu untuk bangun kita sehingga apabila kami tidur di meja kami .



Bunyi yang dipercayai , bukan? Malangnya, penjelasan ini sebenarnya adalah sebuah mitos , kata Steven Platek , seorang profesor psikologi di Georgia Gwinnett College. Setakat ini , tidak ada bukti bahawa menguap menjejaskan tahap oksigen dalam darah, tekanan darah atau kadar jantung.

Fungsi sebenar menguap , menurut satu hipotesis , boleh berada dalam sistem yang kompleks tubuh manusia : otak.

Menguap -a regangan rahang, ternganga dari mulut dan penyedutan mendalam panjang, diikuti dengan pengeluaran nafas cetek - boleh bertindak sebagai mekanisme penyejukan , kata Andrew Gallup , seorang profesor psikologi di SUNY College di Oneonta . Dalam erti kata lain, ia adalah jenis seperti radiator . Dalam satu kajian 2007, Gallup mendapati bahawa memegang pek panas atau sejuk untuk dahi dipengaruhi berapa kerap orang menguap apabila mereka melihat video yang lain melakukannya. Apabila peserta diadakan pek panas untuk dahi mereka, mereka yawned 41 peratus pada masa itu. Apabila mereka mengadakan pek sejuk , kejadian menguap jatuh kepada 9 peratus.

Otak manusia mengambil 40 peratus daripada tenaga metabolik badan, yang bermaksud ia cenderung untuk memanaskan lebih daripada sistem organ yang lain. Apabila kita menguap, yang menelan besar udara bergerak melalui rongga atas hidung dan mulut kami. Membran mukus ada dilindungi dengan tan saluran darah yang projek hampir secara langsung sehingga otak depan itu. Apabila kita meregangkan rahang , kami meningkatkan kadar aliran darah ke tengkorak, Gallup berkata. Dan seperti yang kita sedut pada masa yang sama , udara perubahan suhu aliran darah , membawa darah sejuk ke otak .

Dalam kajian tikus , peningkatan dalam suhu otak didapati mendahului menguap. Apabila tikus kecil dibuka luas dan dihidu , suhu menurun. "Itu cukup banyak paku di keranda sejauh fungsi menguap menjadi mekanisme penyejukan otak , berbanding dengan satu mekanisme untuk meningkatkan oksigen dalam darah ," kata Platek .

Menguap sebagai mekanisme sistem penyejukan boleh menjelaskan mengapa kita seolah-olah menguap paling kerap apabila ia hampir tidur atau betul kerana kita bangun . "Sebelum kita tidur, otak kita dan suhu badan yang berada di titik tertinggi mereka semasa irama circadian kita," kata Gallup. Seperti yang kita tidur, suhu ini semakin merosot, dibantu sebahagiannya oleh menguap. Tetapi, katanya, "Apabila kita bangun , suhu otak dan badan kita semakin meningkat lebih cepat daripada di mana-mana tempat lain di siang hari. " Cue lebih menguap seperti yang kita tersandung ke arah mesin kopi. Rata-rata, kita menguap kira-kira lapan kali sehari, Gallup berkata.

Saintis masih belum menunjuk sebab kita sering berasa segar selepas menguap pagi enak. Platek mengesyaki ia adalah kerana otak kita berfungsi dengan lebih cekap apabila mereka sejuk , menjadikan kita lebih peka hasilnya .

Satu keperluan biologi untuk menjaga otak kita sejuk mungkin telah trickled ke manusia awal dan rangkaian sosial primat lain. "Jika saya melihat menguap , yang mungkin secara automatik petunjuk tingkah laku naluri bahawa jika otak jadi -dan -jadi adalah memanaskan , yang bermakna saya di sekitar cukup dekat , saya mungkin perlu untuk mengawal selia proses saraf saya," kata Platek . Tingkah laku meniru bawah sedar boleh meningkatkan kecerdasan individu , meningkatkan peluang mereka untuk hidup sebagai satu kumpulan.

Peniruan mungkin di tengah-tengah mengapa menguap berjangkit. Ini adalah kerana menguap boleh menjadi produk yang berkualiti wujud pada haiwan sosial: empati. Pada manusia , ia adalah keupayaan untuk memahami dan merasakan emosi individu lain . 

Cara kami melakukannya adalah dengan kacau emosi yang diberikan dalam diri kita , kata Matthew Campbell, seorang penyelidik di Yerkes Kebangsaan Pusat Penyelidikan Primat di Universiti Emory . Apabila kita melihat senyuman seseorang atau bingung, kita meniru mereka merasakan kebahagiaan atau kesedihan. Kami menangkap menguap untuk yang sama sebab-sebab yang kita lihat menguap , jadi kita menguap. " Ia bukan satu cubaan sengaja untuk menjiwai anda," kata Campbell. "Ia hanya hasil sampingan daripada bagaimana badan-badan dan otak kita bekerja."

Platek mengatakan bahawa menguap adalah berjangkit dalam kira-kira 60 hingga 70 peratus daripada rakyat iaitu, jika orang melihat gambar atau rakaman atau membaca tentang menguap , majoriti secara spontan akan melakukan perkara yang sama. Beliau telah mendapati bahawa fenomena ini berlaku paling kerap dalam individu yang menjaringkan tinggi pada langkah-langkah pemahaman empati . Menggunakan fungsi magnet pengimejan resonans (fMRI ) imbasan, dia mendapati bahawa kawasan otak diaktifkan semasa menguap berjangkit , yang andprecuneus cingulate posterior, yang terlibat dalam pemprosesan kita sendiri dan emosi orang lain. "Keupayaan saya untuk meletakkan diri saya dalam kasut anda dan memahami keadaan anda adalah peramal untuk kecenderungan saya untuk contagiously menguap, " katanya. Berjangkit menguap telah diperhatikan pada manusia ' terdekat saudara-mara, cimpanzi dan bonobos , haiwan yang juga disifatkan oleh sifat sosial mereka. Ini menimbulkan soalan rumusan : adalah keupayaan mereka untuk contagiously menguap lagi bukti keupayaan monyet dan bonobos berasa empati ?

Bersama-sama dengan menjadi berjangkit, menguap adalah sangat dibisikkan , yang bermaksud bahawa untuk penutur bahasa Inggeris, perkataan " menguap " adalah gambaran tindakan itu, simbol yang kita telah belajar untuk mewujudkan makna. Apabila kita mendengar , membaca atau berfikir tentang perkataan atau tindakan itu sendiri, yang menjadi simbol "diaktifkan " di dalam otak. " Jika anda mendapat rangsangan yang cukup untuk perjalanan suis , jadi untuk bercakap , anda menguap, " kata Campbell. "Ia tidak berlaku setiap masa, tetapi ia membina dan pada satu ketika , anda akan mendapat pengaktifan cukup di dalam otak dan anda menguap ."


Post a Comment