Wednesday, 20 November 2013

KASIH SEORANG IBU.. AKU PATUT KAGUM DENGAN KEBERANIANNYA..

Assalamualaikum.. KECOH ler.. lu mamat.. hehe.. aku kagum dengan Ibu yang sanggup menempuh dugaan dengan kerenah anaknya walaupun perkara tersebut amat memalukan beliau.. 

HATI IBU.. aku tak tahu sama ada aku akan cekal menjadi ibu yang terbaik macam kes di bawah atau tidak.. Sebak Aku Orlylove biler tengok gambar ni.. Senyum ajer Ibu kepada Adik Mohamad Izzat ni di kala anaknya menjadi bahan bualan semasa.. kerana perangai buruk yang anak dia lakukan.. Aku dapat rasanya suasana DEBAR perasaan IBU bila anak tak balik ke rumah ..seharian walaupun anak sudah besar panjang.. Tapi.. adik Izzat ni.. budak bawah umur lagi tu.. 16 tahun..

Memang ler.. ada orang berpendapat.. 16 tahun dah boleh dapat lesen memandu.. walaupun aku dulu pun mula memandu kereta ketika aku usia.. 13 tahun.. ehhe.. tapi dapat lesen memandu time dah besarr.. dalam 22 tahun macam tu.. hehe.. Opss.. nak citer bukan kisah aku.. kisah adik sorang ni.. yang menjadi HERO SEMALAYSIA.. ehhe.. 

Aku pun akan melaluinya.. tapi aku selalu berdoa yang aku akan sentiasa ada masa untuk anak-anak aku untuk melihat dan membesarkan mereka dengan Aku Orlylove menjadi TEMAN SEJATI untuk anak-anak aku.... 




Orlylove punya pandangan..tentang Kes yang terjadi kepada adik di atas ni.. 


  • Mungkin anak puan di atas selalu keluar rumah di malam hari.. so.. dia tak risau tetapi.. bila tak pulang semalaman baru dia terasa GUSAR.. siap pegi report polis lagi.. setelah ramai yang cakap anak dia ilang.. 
  • Kesian dekat pengamal perubatan ISLAM yang membantu menilik kat mana budak ni ilang.. "Mereka hanya mampu cakap.. Budak dalam keadaan selamat.. tak hilang dek hantu..".. hehe.. memang ler.. udah budak ni tido rumah member dia.. 
  • Kalau si Izzat ni cakap.. dia takut sebab dia tahu semua orang cari dia..erm.. memang patut ler.. takut.. sampai semua orang cari..bukan hanya mak dia.. Polis.. Bomoh.. kawan2 lain.. dan 1Malaysia dah burukkan Villa yang tak bersalah tu.. hehe.. Lain kali jangan buat yer dek.. susah.. semua orang.. 
  • 1 pengajaran untuk semua ibu bapa di luar sana.. supaya perhatikan tingkah laku anak-anak yang sedang meningkat remaja.. macam-macam mereka nak try.. time ni.. adalah time mereka ingin mencari identiti diri.. dan mencuba segala perkara yang menguji kecerdikan mereka.. so.. parents mesti jadikan anak-anak KAWAN KARIB bukan musuh. Ajak kawan-kawan anak datang ke rumah sambil sediakan mereka sedikit makan-makan.. kenal rakan2 mereka.. 
  • Ibu Bapa kena selalu berbincang masalah harian anak.. jangan biarkan anak-anak cerita masalah peribadi mereka kepada kawan-kawan sekeliling.. Akhirnya ini ler.. jadinya..udah macam cerita.. PADA ZAMAN DAHULU..  
Wallahualam.. Wasalam.. semua.. 



Anak Penggembala dan Serigala

Aesop


Seorang anak gembala selalu menggembalakan domba milik tuannya dekat suatu hutan yang gelap dan tidak jauh dari kampungnya. Karena mulai merasa bosan tinggal di daerah peternakan, dia selalu menghibur dirinya sendiri dengan cara bermain-main dengan anjingnya dan memainkan serulingnya.
Suatu hari ketika dia menggembalakan dombanya di dekat hutan, dia mulai berpikir apa yang harus dilakukannya apabila dia melihat serigala, dia merasa terhibur dengan memikirkan berbagai macam rencana.
Anak Penggembala dan SerigalaTuannya pernah berkata bahwa apabila dia melihat serigala menyerang kawanan dombanya, dia harus berteriak memanggil bantuan, dan orang-orang sekampung akan datang membantunya. Anak gembala itu berpikir bahwa akan terasa lucu apabila dia pura-pura melihat serigala dan berteriak memanggil orang sekampungnya datang untuk membantunya. Dan anak gembala itu sekarang walaupun tidak melihat seekor serigala pun, dia berpura-pura lari ke arah kampungnya dan berteriak sekeras-kerasnya, "Serigala, serigala!"
Seperti yang dia duga, orang-orang kampung yang mendengarnya berteriak, cepat-cepat meninggalkan pekerjaan mereka dan berlari ke arah anak gembala tersebut untuk membantunya. Tetapi yang mereka temukan adalah anak gembala yang tertawa terbahak-bahak karena berhasil menipu orang-orang sekampung.
Beberapa hari kemudian, anak gembala itu kembali berteriak, "Serigala! serigala!", kembali orang-orang kampung yang berlari datang untuk menolongnya, hanya menemukan anak gembala yang tertawa terbahak-bahak kembali.
Pada suatu sore ketika matahari mulai terbenam, seekor serigala benar-benar datang dan menyambar domba yang digembalakan oleh anak gembala tersebut.
Dalam ketakutannya, anak gembala itu berlari ke arah kampung dan berteriak, "Serigala! serigala!" Tetapi walaupun orang-orang sekampung mendengarnya berteriak, mereka tidak datang untuk membantunya. "Dia tidak akan bisa menipu kita lagi," kata mereka.
Serigala itu akhirnya berhasil menerkam dan memakan banyak domba yang digembalakan oleh sang anak gembala, lalu berlari masuk ke dalam hutan kembali.
Pembohong tidak akan pernah di percayai lagi, walaupun saat itu mereka berkata benar.
Post a Comment