Monday, 24 February 2014

RAKYAT SELANGOR DAPAT BR1M, TAPI AIR TARAAAKKK.. SABARRRRR.. DARI SYABAAASSS..


Sedih Orly tengok gambar di bawah Dugaan di musim kemarau.. 
Maaf kalau tajuk di atas menyebabkan ada insan-insan tersinggung.. Orly tak de niat.. tapi.. inilah hakikatnya.. Setelah sebahagian besar rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan  memanjatkan rasa syukur kehadrat Allah S.W.T kerana menerima bantuan kewangan dari pihak KERAJAAN, kita diduga dengan ketiadaan air di rumah.. 


Ehsan dari Sinarharian...

Bersabar yer adik-adik dan ibu-ibu semua.. saya ada anak saya tahu bagaimana keadaan ketika ketiadaan air.. dengan baju tak dapat nak basuh berhari-hari.. makanan tak dapat nak masak dengan baik.. sure makan luar ajer.. lepas tu.. duit pun makin berkurangan.. dan macam-macam lagi dugaan ..dengan sakit perut nak berak lagi.. nak mandi.. kalau sehari tak ada air pun kita dah tak selesa.. badan dah bau acheemm..hehe.. dengan nak solat.. nasib nak ambil wuduk hanya guna air yang sedikit sahaja pun sah solat kita..

Opss..cukup orlylove..jangan mengeluh..ni semua dugaan Allah.. kita manusia menerima setiap ujian Allah dengan redha dan menganggap ini satu rahmat dariNYA.. 

Korang bayangkan.. bila tak ada air.. kemarau.. perniagaan air kelapa yang selama ini kurang sambutan..akan mendapat sambutan HANGAT tak gitu..? 

" Orang yang berniaga di kawasan KL..tempat yang ada air..akan dikunjungi ramai pelanggan dari masyarakat setempat berasal dari kawasan SELANGOR..yang mengalami masalah bekalan air..  tak gitu..? " REJEKI.. REJEKI.. hehhehe.

NI SEMUA SATU RAHMAT untuk satu pihak dan DUGAAN untuk pihak lain terima dengan perasaan SABAR... 

ANTARA KAWASAN-KAWASAN YANG TERJEJAS

Status Terkini Gangguan Bekalan Air Di Beberapa Kawasan Di Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Lumpur dan Petaling Jaya


Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin memaklumkan status terkini gangguan bekalan air tidak berjadual yang melibatkan beberapa kawasan di Negeri Selangor, Wilayah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya yang berlaku sejak kebelakangan ini.

Sehingga kenyataan ini dikeluarkan, sejumlah 27,003 pintu rumah di bebeberapa kawasan di Hulu Langat dan Kuala Langat masih mengalami terputus bekalan air kerana Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan LRA Bukit Tampoi masih ditutup semenjak 28 Januari 2014 yang lalu disebabkan pencemaran kandungan ammonia yang tinggi di Sungai Langat. Senarai kawasan yang masih terputus bekalan disebabkan penutupan kedua-dua loji rawatan air tersebut adalah seperti berikut:-

WILAYAH HULU LANGAT
1
Taman Setia, Balakong
10
Taman Sri Indah
2
Desa Karun Mas
11
Taman Impian Ehsan
3
Taman Cheras Jaya
12
Taman Suria
4
Taman Bukit Emas
13
Taman Kasturi
5
Taman Impian Indah
14
Kampung Baru Balakong
6
Taman Sejati
15
Taman Seri Sungai Long
7
Taman Bukit Sungai Long
16
Taman Seri Kenangan
8
Taman Taming Indah
17
Batu 11, Jalan Cheras
9
Kawasan Perindustrian Cheras Jaya
18
Taman Balakong Jaya
JUMLAH PINTU RUMAH: 18,430
WILAYAH KUALA LANGAT
1
Kampung Olak Lempit
11
Taman Sri Dagang
2
Kampung Bukit Changgang
12
Taman Ambar
3
Kampung Labohan Dagang
13
Taman Langat Murni
4
Taman Changgang Jaya
14
Taman Langat Utama
5
Kompleks Perabut  Olak Lempit
15
Taman Murnimas
6
Rtb Bukit Changgang
16
Taman Sri
7
Bandar Seri Ehsan
17
Taman Sri Cheding
8
Bandar Mahkota
18
Sekolah Tamil Sungai Sedu
9
Bandar Sungai Emas
19
Selangor Dredging
10
Taman Arked


JUMLAH PINTU RUMAH: 8,573

Dalam masa yang sama, sejumlah 83,084 pintu rumah di beberapa  kawasan di sekitar Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Lumpur dan Petaling Jaya juga mengalami terputus bekalan air dan tekanan rendah sejak kebelakangan ini disebabkan pertambahan permintaan air yang mendadak ekoran dari cuaca panas kering dan ketiadaan hujan yang berlarutan.  Senarai kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air ini adalah seperti berikut:-

WILAYAH HULU LANGAT

1
Bandar Tun Hussien Onn
2
Saujana Impian

JUMLAH PINTU RUMAH: 8,378

WILAYAH KUALA LANGAT

1
Batu 7 ijangkang
8
Taman Permai Sijangkang

2
Batu 8 Sijangkang
9
Taman Sijangkang Indah

3
Batu 9 Sijangkang
10
Taman Medan Indah

4
Batu 9 Kg Medan
11
Taman Perwira

5
Batu 9 Kebun Bharu
12
Taman Sijangkang Jaya

6
Taman Desa Sijangkang
13
Taman Seri Medan

7
Taman Rivera Perdana



JUMLAH PINTU RUMAH: 7,351

WILAYAH KUALA LUMPUR
1
Angsana Hilir
34
Taman Tayton View
2
Ampang Hilir
35
Taman Connaught
3
Taman Pertama
36
Pandan Prima
4
Taman Bukit Pandan
37
Taman Tenaga
5
Kg Pandan Luar
38
Taman Ikan Emas
6
Kg Pandan Dalam
39
Sebahagian Bandar Tun Razak:
7
Taman Koperasi Polis

  • Hospital UKM (HUKM)
8
Taman Desa Baiduri

  • Jln Tenteram
  • Jln Yaakob Latif
9
Bandar Damai Perdana
40
Taman Midah
10
Taman Damai Perdana
41
Taman Desa Aman
11
Taman Desa Cahaya
42
Taman Rajawali
12
Taman Sri Bahagia
43
Taman Cheras Makmur
13
Taman Bukit Anggerik
44
Kg. Cheras Baru,  Bukit A & B
14
Taman SPPK Bkt Cheras
45
Sebahagian Kawasan Damansara:
15
Taman Orkid Desa

  •  Jalan Segambir
16
Taman Segar

  • Jalan Belimbing
17
Taman Billion

  • Jalan Setiabistari
18
Taman Supreme

  • Jalan Setiamurni 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 & 12
19
Taman Cheras

  • Jalan Setiabudi
20
Taman Cheras Utama

  • Jalan Setiarasai
21
Taman Cheras Hartamas

  • Jalan Setiarayai
22
Taman Bkt Segar Jaya

  • Jalan Setiajaya
23
Bandar Baru Segar Utama

  • Jalan Medan Setia
24
Taman Damai Indah

  • Jalan Setiabakti
25
Taman Minang Ria

  • Jalan Setiakasih
26
Taman Bukit Angsana

  • Plaza Damansara
27
Taman Suria Jaya

  • Taman Seri Beringin
28
Taman Len Seng


29
Taman Desa Cheras


30
Taman Alam Damai


31
Taman Maluri


32
Taman Bukit Segar


33
Taman Bukit Segar Masera


JUMLAH PINTU RUMAH: 55,826
WILAYAH HULU PETALING

1
Puchong Jaya
4
Kawasan Perindustrian Bandar Puchong

2
Pusat Bandar Puchong
5
Taman Bukit Kuchai

3
Taman Wawasan



JUMLAH PINTU RUMAH: 11,529


  • Nasihat orlylove, dalam keadaan cuaca panas dengan air tiada ni..jangan lah pulak ada orang yang suka buka baju "berlenggeng" kata orang tua-tua..lepas tu.. diri kat tingkap-tingkap rumah.. buruk nampak dek jiran yang lalu.. walaupun panas, aurat masih kena jaga..baik lelaki .. mahupun perempuan..
  • Kurangkan minum ais batu..sebab nanti badan kita akan terhidrat oleh air di sebabkan cuaca terlalu panas.. (dehydration).. tapi.. tipu LAH dengan cuaca panas ni ramai nak order air PANAS.. hehe.. lagi-lagi ORLYLOVE.. hehe.. aper pun.. minum air kosong yang banyak ler.. yer..
  • Ada peluang untuk menadah air/menyimpan .. pegilah beli tong-tong besar untuk simpan air.. kalau dah simpan..senang.. kalau air masih ada..tiada gangguan bekalan..biarkan dalam tong simpanan.. satu hari kalau air tak ada boleh guna.. AIR SIMPANAN TAK ADA TARIKH LUPUT>..kecuali.. air tercemar dengan tahi cicak dan serangga masuk seperti lipas dan nyamuk membiak.. so..kena tutup tong air tu yer..
     
  • kalau kasawan yang ada gangguan air berjadual.. perlulah guna air dengan bijak.. seperti.. Air basuhan yang keluar dari washing machine kita tu.. try tadah masuk dalam besen atau tong..untuk kita guna basuh toilet..setelah kita "MEMBUANG".. kalau tengah tak ada air nanti.. wangi..ajer air kumbahan nanti.. hehehe.. kesan sabun banyak lagi..hihihi..

    Boleh gune untuk siram pokok bunga..TAPI..UNTUK SESIAPA BASUH KAIN GUNA BAHAN BASUH ORGANIC AJER YER.. ehhehe.. seperti produk cuci dari ORGANIK..
  •  Kalau siapa yang ada perangai suka tukar-tukar baju macam pelakon filem Hindustan tu.. setiap jam nak tukar baju...tu.. ubah ler..sikap.. AIR TENGAH KENA CATU NI..(MACAM PERANGAN I KECIK-KECIK..mak I cerita ler..ANAK I pun dah IKUT>. sehari rasanya.. lebih 5 helai tukar.. )

    TAPI!!!Janganlah mengambil kesempatan di atas keadaan Sungai kering..air di catu.. sampaikan uolsss..tak tukar baju sampai seminggu... pakai..gantung.. pakai.. gantung.. eheeem.. kalau korang jalan sehari dibawah panas terik..peluh dah mencucuri rahmatnya.. so..korang rasa hormon korang tu tak dirembes dengan baiknya sehingga peluh dijangkiti BAKTERIA.. ?

    Please.. dengan air TARAK..PANAS TERIK.. TEKAK DAH NAK SAKIT.. KERING.. lepas tu..HIDUNG lak dicucuk dengan BAU KORANG yang ACHEMMMM.. mau pengsan lepastu.. hehe.. 
BERJIMAT MEMBAWA BERKAT..

WASALAM.. 

Baca selanjutnya warkah dari pihak SYABAS

Pihak SYABAS ingin memaklumkan bahawa sekiranya keadaan ini berlaku secara berterusan, adalah dijangkakan lebih ramai pengguna akan mengalami terputus bekalan air. Dalam menghadapi keadaan ini, pihak SYABAS telah mengaktifkan pelan tindakan kecemasan kepada seluruh kakitangan SYABAS bagi memantau dan mengurus penghantaran bantuan air kecemasan menggunakan lori-lori tangki dan tangki statik untuk meringankan kesan yang dialami oleh pengguna  terlibat.  Walaubagaimanapun kemampuan bekalan air kecemasan ini amat terhad dan tidak mampu memenuhi kesemua permintaan pengguna yang terlibat dalam masa yang ditetapkan dan diinginkan oleh pengguna.

Sehubungan itu, para pengguna yang terputus bekalan air yang mengambil air dari lori-lori tangki air dan tangki statik SYABAS diminta untuk berjimat cermat bagi membolehkan lebih ramai pengguna yang terlibat mendapat bantuan air kecemasan ini. Sementara itu, para pengguna khususnya di kawasan yang tidak terlibat dengan gangguan disarankan agar tidak melakukan pembaziran air kerana sebarang penjimatan boleh disalurkan ke kawasan-kawasan yang terlibat secara langsung dengan gangguan. Dalam masa yang sama, pihak SYABAS juga akan terus memaklumkan sebarang perkembangan terkini dari semasa ke semasa.

Pihak SYABAS amat mengharapkan agar para pengguna semua memahami keadaan ini dan bagi mereka yang yang memerlukan bantuan boleh menghubungi talian bebas tol PUSPEL SYABAS di talian 1-800-88-5252 atau menghubungi Pusat Khidmat Setempat (PKS) SYABAS yang turut dibuka di kawasan mereka.

Walau bagaimanapun, sekiranya aduan serentak berlaku dengan jumlah yang sangat tinggi, ianya akan melampaui kapasiti perkhidmatan di PUSPEL menyebabkan panggilan pengguna tidak dapat menembusi talian PUSPEL atau terpaksa menunggu dengan lebih lama. Pihak SYABAS berharap para pengguna memahami situasi ini.


- tamat -


PRISCILLA ALFRED
Penolong Pengurus Besar,
Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam

** Sementara itu, pihak SYABAS ingin menyarankan orang ramai yang yang mempunyai sebarang maklumat berkenaan kejadian paip pecah atau bocor agar terus menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan SYABAS, iaitu PUSPEL di talian bebas tol 1-800-88-5252 atau melalui SMS, dengan menaip PUSPEL <jarak><aduan atau pertanyaan> dan hantar ke 39222 supaya tindakan segera diambil oleh SYABAS. Para pengguna juga boleh membuat laporan kepada SYABAS menerusi laman web twitter dan facebook dengan mendaftar di laman web berkenaan.




Post a Comment