Wednesday 22 January 2014

7 HARI DALAM WAD HKL..ANTIBIOTIK BUKAN UNTUK VIRUS..DOKTOR,,

Assalamualaikum.. Kali ke 2 Baby Rayyan kena masuk Hospital sebab selsesa dan semput.. Pertama kali masuk pada 2 Disember 2013 .. 4 hari kami bertapa.. kali ni.. hingga 7 hari.. dari 15hb Jan 2014 hingga lah 21hb.. 

Kisah yang aku nak citer ni bukan pasal penyakit anak .. aku.. tapi pengalaman aku di HKL, Wad Pediatric untuk rawatan anak aku ..

Hari Pertama - Anak aku dapat rawatan hanya di beri Neb untuk melegakan semput dia.. lepas tu.. doktor cakap nak pantau samada ok ke tak.. Neb di beri 4 jam sekali.. sampai hari ke 2. 

Hari Ke 2 - Rawatan Neb juga.. waktu pagi aje hidung tersumbat .. kasi suction dan lega sambung neb.. ramai ler.. pakar2..turun padang kasi pendapat.. anak aku di sahkan ada penyakit Bronchiolitis.. pada lawatan pertama dulu.. kali ni.. dah x-ray .. sama gak.. ada jangkitan virus di paru-paru.. 

Hari Ke 3 - Kasi gas neb lagi.. dan lagi.. dan lagi.. rawatan paling sesuai adalah kasi neb sahaja dan suction.. Aku siap tanya.. Doktor.. kalau ada virus kenapa tak kasi apa2 ubat..macam antibiotik ker? dia cakap.. antibiotik untuk rawatan bakteria sahaja.. ni virus tak perlu.. biar dia baik sendiri.. ermm.. Bila dapat pendapat doktor pakar.. dengar macam petang leh keluar.. sebab dah nampak ok sikit.. dari mula masuk dalam rekod.. KIV Discharge PM.. 

Aku tunggu saat yang di tunggu-tunggu..doktor pakar lain kasi pendapat.. erm.. tahan lagi.. belum pulih.. opss.. sabar..Orlylove.. kesihatan anak lebih penting dari segala-galanya.. 

Hari ke 4 - Kasi Neb lagi.. Suction.. no medication.. at all.. anak aku kecik .. baby tak perlu ubat bagai.. biar sihat sendiri.. so.. ramai-ramai ler.. doktor pakar ni.. keluarkan stethoscope memasing untuk dengar bunyi dalam dada Baby Rayyan.. keputusannya..Hold.. wait.. tunggu pakar Paru-paru tengok.. Case Refer Pakar.. Aku pun ok ler.. dah hari ke 4 baru cakap nak jumpa pakar.. lega dengar.. bila aku free-free tu.. tegur-tegur ler..,nurse yang pegang aku nyer.. fail.. Sis..sis.. I dengar anak I nak kena refer pakar.. pakar aper yek? BILA tu? 

HAAAAA? Isnin.. ? kenapa? "Ooo.. pakar tu..ada Isnin ajer.. hari bekerja dia office Hours dan weekdays sahaja.. korang rasa.. aper aku pikir.. ? erm.. "ok gak ler..boleh aku rehat jer kat hospital ni .. harini .. baru Sabtu.. esok AHAD.. senin .. tak lama menjelang juga.. SABAR..orlylove.. anak awak sakit.. sabar.. layan.. ajer.. 

Hari ke 5 - Dah 4 hari En.Suami.. melayan kerenah 3 puteriku.. so.. hari ni.. pesan.. "Ayang rasa tak payah ler.. datang .. bukan ada apa pun.. ok semua.. rehat ajer kat umah.. ok.. kitorang akan enjoy di Hospital.. banyak aktiviti nak buat.. boleh lepak playground..  lepak cafe..tido.. dan tido.. bila sampai waktu sunyi.. Waaaaa.. Aku bosan.. tak ada orang datang melawattt.. tak ada orang bawak buah ke.. coklat..ker.. hadiah ker.. Opss.. Behave Orlylove.. Anak sakit .. jangan ko lak Over.. Ok.. rawatan macam biasa.. Neb dan suction.. 

Hari ke 6 - Masa yang di janjikan telah tiba.. pagi-pagi lagi aku tanya.. Nurse..harini, nak jumpa pakar mana? .. Nurse jawab.. erm.. tunggu dulu.. doktor sahkan dan doktor tak cakap apa-apa lagi.. 

Bila jumpa doktor datang beramai-ramai di katil aku .. untuk buat pemeriksaan.. siap gaduh lagi.. depan aku.. Ha.. Why.. this.. why that.. so.. aku mencelah.. Doktor.. betul ker harini.. cakap nak jumpa pakar..? pakar mana ? Bila? Doktor.. cakap. Erm.. nanti dulu.. kami rasa tak perlu lagi..sebab baby macam dah nak ok tapi.. kita tengok macam manaler....  Opss,..,ayat aper tu.. dah ler.. tadi korang gaduh depan aku yang anak aku sebenarnya tak perlu jumpa pakar yang di janjikan.. aku naik hanginnnn ler.. ni.. anak aku dah naik kurus dek sedut tiap-tiap hari.. korang leh buat macam ni.. lak.. ok teruskan.. 

Aku siap cakap.. depan diorang.. kalau pegi private hospital.. dah lama anak saya balik kot.. kasi le antibiotic ker..kot-kot anak saya dah ada virus bagai.. ha,..,dah marah dah aku.. lepas tu.. diorang bincang-bincang.. OK.. MAMA.. 

KEPUTUSAN UNTUK HARI KE 6 - kita pegi ambik darah lepas tu.. esok ambik sample KAHAK.. OPSSS.. ESOOOOkkk... ? ada esok ker..? HAKAK ni, kerja Doktor oii.. makan gaji.. HRRRR.. dah call.. tanya.. so.. nak tunggu hari ke 7 ker? dah hari ke 6..baru nak ambik darah.. dan sample kahak.. yang anak aku sakit dari hari pertama hingga ke 5 .. tu..korang dok tenang-tenang ajer x-tray anak aku.. cakap.. cakap depan aku .. macam best ajer.. anak HAKAK ni.. sakit dek oi.. tak ler.. nak marah.. nak geram ajer.. siap cakap lagi.. ok.. kita cuba kasi Antibiotik.. CUBA? erm.. korang belajarkan antibiotik untuk bakteria.. bukan untuk virus.. keputusan darah tunjuk ada virus.. erm.. tak apa proses pembelajaran.. akak halalkan.. 

Yang best aku tanya doktor sorang ni.. kenapa tak jadi hantar anak aku jumpa pakar Paru-paru.. dia.. cakap.. " ala.. doktor kat sini cakap..kalau kes-kes yang boleh selesai sendiri tak payah hantar pakar..sebab nanti kena marah,, " Wow.. jawapan yang memberansangkan..  

Lepak..bosan-bosan atas katil.. rawatan tetap macam biasa,. dan baby agak selesa sikit.. dan masih dengar bunyi yang doktor sahaja yang tahu...apa yang Orlylove tahu.. keadaan Baby Rayyan dah makin elok.. dari hari pertama.. masuk.. surprise dari famili aku .. datang beramai-ramai melawat Rayyan..Thanks semua.. tetapi.. hari  

MALAM HARI KE 6.. Baby Rayyan.. mula muntah-muntah lendir dan cecair keluar semua makanan yang dia makan seharian.. sampai ke pagi hari ke 7.. 

Masa lawatan doktor.. - Anak muntah? lepas bincang dengan doktor2 lain.. siap aku dengar.. " kenapa yek.. kasi antibiotik.. doktor baru nak terror ni.. cakap..."erm..,baby tak ok dah masuk hari ke 6 ..so kita dah check dan mungkin perlu antibiotik.. " wah ayat. macam best.. tapi Baby Rayyan dah muntah ni.. pasal antibiotik ker aper ni.. doktor.. 

Tapi.. aku suka jer Baby muntah ..keluar semua lendir2.. dalam dada dia...banyak kali dia muntah..masuk 8 kali.. sampai naik pucat..muka dia.. sian aku tengok.. so.. lepas keputusan darah, kahak dan pakar fisioterapi datang buat suction.. sampailah rawatan.. tengahari.. 

Hari ke 7Doktor pakar..datang..seorang yang comel-comel orang nye.. dia tanya.. "Eh.. kenapa baby stay sampai 7 hari ?.. "

so.. tugas doktor yang membuat report ni.. pun bermula.. menceritakan apa terjadi sepanjang aku dan baby di hospital.. 

Akhirnya.. doktor cakap..ok Ibu.. baby dah macam sihat,.,lepas ni.. jangan lupa ambik injection bulanan nanti kita nak tengok rekod.. dia muntah-muntah kasi minum banyak air,, awak boleh discharge PM.. 

Kenangan terindah di HKL untuk aku dan Baby Rayyan..ramai kenalan aku dapat dan boleh tukar-tukar pendapat dan pengalaman menjaga anak yang kurang sihat..  

Tapi yang aku tak leh lupakan.. doktor di wad asthma Bahagian Kecemasan cakap..OOO.. NAMA RAYYAN memang selalu sakit.. ramai baby nama Rayyan sakit.. alamak doktor.. jangan cakap macam tu.. sakit Allah yang kasi.. bukan nama tu punya hal...tak apa lah .. saya dah maafkan .. doktor tu..

Untuk aku yang duduk dan dapat rawatan di HKL.. tak banyak yang aku nak komen pasal kemudahan dan kelesaan..semua ok..bilik 4 orang share dan ada aircond,tv,bilik air katil..mak dan anak..ok ler..

Sekarang janji aku.. nak jaga semua anak-anakku dengan baik dan jaga amanah Allah ni seikhlas-ikhlas nyer..

Doakan Baby Rayyan akan sembuh sepenuhnya dari penyakit Atypical Pneumonia ini
 yer.. amin.. 

makin kurus dah Rayyan.. lepas ni.. nak kasi makan banyak-banyak kasi ada isi sikit.. 

1 comment:

Lily said...

I am very greatfull to you as you shared this.I am recently developing associate app gala apple nutrition that is you may have an interest to seem on that :